Výběrové řízení na pozici ředitel/ka zámku ve Slavkově u Brna
Práce s naším klientem město Slavkov u Brna je vždy specifická, jedinečná, v krásném prostředí, s týmem zkušených a motivovaných zaměstnanců a politiků.
Cíle projektu
V září 2023 jsme přijali výzvu připravit, realizovat a vyhodnotit výběrové řízení na pozici ředitel/ka zámku Slavkov – Austerlitz. Rozvoj zámku Slavkov – Austerlitz patří ke strategickému projektu města. Ředitel/ka je veřejná slavkovská osoba, která se stává klíčovým hráčem v řízení a rozvoji jednoho z nejvýznamnějších turisticko-kulturních cílů v Jihomoravském kraji. Zámek Slavkov – Austerlitz hledal ambiciózního člověka, který má za úkol udržet lesk instituce a pomůže jí v dalším rozvoji. Hlavní náplní práce je mimo jiné vést a rozvíjet kulturní, společenské a turistické akce a pomáhat v udržení chodu národní kulturní památky v majetku města Slavkov u Brna.
Naše role
K zakázce jsme přistoupili zodpovědně a strategicky. Zakázka se skládala z následujících aktivit:
- Definice požadavků na pozici
- Zpracování inzerátu a jeho zveřejnění
- Sběr CV a monitorování náborového procesu
- Realizace 1. kola VŘ včetně vyhodnocení
- Realziace 2. kola VŘ assessment centrum
- Vyhodnocení VŘ
Ve spolupráci s týmem MěÚ Slavkov u Brna složeného ze starosty, místostarostky, tiskové mluvčí a radní, tajemníka a stávající ředitelky zámku Slavkov – Austerlitz jsme definovali konkrétní požadavky na pozici, náplň práce a nabídku. V úvahu jsme vzali specifické manažerské dovednosti, na které má tato pozice zvláštní nároky. Důležitým byl požadavek na porozumění financování příspěvkové organizace a práci s rozpočtem.
Inzerát byl zpracován na základě právě vytyčených stěžejních kompetencí budoucího manažera zámku. Byl sestaven dle moderních trendů, aby se odlišil od ostatních klasických inzerátů a nabídnul kreativním a tvůrčím manažerům možnost se zúčastnit výjimečného výběrového řízení. Nedílnou součástí byl požadavek na CV, motivační dopis a stručnou definici rozvoje zámku Slavkov – Austerlitz. Inzerát byl zveřejněn na kariérních platformách, webovkách města, sociálních sítích a dalších komunikačních kanálech města a zámku s konkrétním termínem ukončení výběrového řízení.
CV byla sbírána postupně, monitorovali jsme kompetence uchazečů uvedené v CV, strukturu a obsah motivačního dopisu včetně příloh. Při prvním posouzení byli eliminováni uchazeči, kteří neodpovídali svými zkušenostmi a znalostmi požadavkům. Vybraných 14 účastníků jsme pozvali k osobnímu pohovoru, na nějž jsme se důkladně připravili prostřednictvím analýzy CV a příloh. Ke každému účastníkovi byla sestavena baterie otázek a úkolů, jež byla součástí 1. kola ústního pohovoru. Otázky se nikdy neopakovaly, byly jedinečné a přímo zaměřené na informace poskytnuté od uchazeče.
Ukázka baterie otázek k ústnímu pohovoru 1. kola VŘ:
- Setkal jste se ve své praxi s projektem, který neměl vhodně nastavená rizika? Jak Vy osobně řídíte rizika v projektech?
- Jaké konkrétní nové akce jste realizoval na hradě xy (byl jste event manager) a jsou některé z nich stále aktivní?
- Proč chcete pracovat jako ředitel/ka zámku Slavkov – Austerlitz?
- Píšete, že Vaše silná stránka je vést a motivovat kolektiv. Jaká forma motivace se Vám ve Vaší praxi nejlépe osvědčila?
- Psala jste práci na modernizaci vytápění zámku. Definujte možnosti úspor energií na zámku. Myslíte, že je vhodné využít dotační programy z EU při realizaci energetických úspor pro zámek?
Ústní pohovor proběhnul v krásném zázemí MěÚ Slavkov u Brna v reprezentativních prostorách kanceláře starosty s přímým výhledem na zámek. Všichni uchazeči měli možnost prezentovat to nejlepší ze svých znalostí a dovedností. Pod profesionálním vedením AQE personalistky neměl realizační tým ze Slavkova žádné starosti s přípravou, tiskem, vyhodnocováním CV a podrobným studováním podkladů. Byla nám svěřena naprostá důvěra ve výběru vhodných účastníků do 2. kola osobního pohovoru.
Vybrali jsme 3 vhodné kandidáty a rozeslali pozvánky na 2. kolo, které se konalo prostřednictvím realizace tzv. assessment centra. Tato forma výběru zaměstnanců nám pomohla nahlédnout do každodenního života ředitele/ky zámku a uchazeči si zkusili řešit běžné záležitosti:
- Prezentace – v časovém rozsahu 10 minut. Osobní prezentace analýzy dopadů na organizaci zámek Slavkov – Austerlitz po otevření napoleonské expozice (úkol s domácí přípravou) před porotou.
- Test – projektové řízení, logické myšlení a manažerské dovednosti (25 písemných otázek na výběr z 3–5 možností odpovědí, přiřazování možností, logické úkoly).
- Modelová situace – příprava personálních kapacit a rozpočtu na eventovou akci a diskuze před porotou.
- Skupinový úkol – účastníci společně připravovali harmonogram dne na zámku dle zadaných požadavků a reagovali na změny zadání úkolů, poté prezentovali společně před porotou.
- Individuální úkol – pracovní pohovor s podřízenou, která nedodržuje pracovní podmínky. Hraná modelová situace.
Citace
„Vybírat společně s vedením města Slavkov u Brna ředitelku zámku Slavkov – Austerlitz pro mě byla čest. Užila jsem si nejen její přípravu, ale hlavně samotnou realizaci. Assessment centrum prováděné ve 2. kole bylo velmi dynamickým, profesionálním a účinným nástrojem pro výběr nejvhodnějšího uchazeče. V následujících letech se na této krásné památce budeme setkávat s novou paní ředitelkou, které tímto přejeme mnoho úspěchů v její nové pozici.„
Lucie Kratochvílová, personalistka
„Výběr nové ředitelky našeho zámku pro nás byl velmi důležitý a záleželo nám na objektivním posouzení uchazečů. Spolupráce s AQE byla výborná, vše jsme měli na klíč připraveno, inzerát, pozvánky, e-maily, samotnou realizaci dvoukolového výběrového řízení včetně vyhodnocení. Příště budeme manažerské pozice na naše zaměstnance vybírat zase s AQE.„
Michal Boudný, starosta
Závěr
Sledovali jsme jednání a chování účastníků při úkolech, práci ve stresu, pod časovým tlakem, skupinovou práci, formu komunikace, umění vést a řídit skupinu, umění naslouchat, krizově řídit, podávat zpětnou vazbu a šířit pozitivní náladu a být leaderem a přirozenou autoritou při práci.
Hodnotili jsme zpracovaný test, provedenou prezentaci i průběh řešení jednotlivých úkolů assessment centra. Prostřednictvím individuálních a precizně připravených úkolů jsme určili výsledné pořadí uchazečů a novou ředitelku zámku Slavkov – Austerlitz.
Mohlo by vás zajímat
Statutární město Plzeň zaměstnává stovky pracovníků, kteří navštěvují svá pracoviště každý den. Stejně jako každý jiný zaměstnavatel nese odpovědnost za bezpečnost na pracovišti, kterou chce maximalizovat. Proto vznikla potřeba vytvořit na míru ušitý katalog krizových situací, který zvýší bezpečnost i při neočekávaných událostech.
27. 11. 2024 Vzdělávání zaměstnanců ČSSZ – odborné kurzyVzdělávání jsme realizovali prostřednictvím 81 běhů školení rozložených do 173 dnů, kterých se zúčastnilo celkem 1460 zaměstnanců ČSSZ. Školení se konalo v našich prostorách Brně, Praze, Českých Budějovicích, Hradci Králové, Ostravě, Plzni a Ústí nad Labem.
18. 1. 2024 Manažerská supervize pro Krajský úřad Kraje VysočinaNaši supervizoři zajišťovali zavedení supervize jako standardního nástroje dlouhodobé podpory do organizací kraje. Supervize byla zaměřena zejména na vedoucí pracovníky jednotlivých organizací, sekundárně jsme pozornost věnovali jednotlivým týmu a jejich problémům vzniklých ze způsobu vedení organizace/týmu.
7. 12. 2022 Mediální trénink zaměstnanců úřadůTrend vzdělávání nejen zaměstnanců veřejné správy směřuje od frontální výuky k prakticky zaměřeným kurzům. AQE academy nezůstává pozadu a klade důraz na aktivizaci účastníků školení, na jejich přímé zapojení do vzdělávání a interakci s lektorem.
20. 10. 2022