Strategie rozvoje pardubického školství

7. 10. 2021

Výchozím bodem Strategie bylo definování nové vize, které měla být ambiciózní a reagovat na dynamiku rozvoje celého města.

Anotace

Vzdělávání dětí je bezpochyby a zcela jednoznačně jednou z nejdůležitějších veřejných služeb, které statutární město Pardubice poskytuje svým obyvatelům. 

Dnešní doba přináší potřebu reagovat na rychle přicházející společenské, technologické, ekonomické a kulturní změny, které s sebou přináší například digitalizace a globalizace. 

Z těchto, ale i dalších důvodů, se statutární město Pardubice rozhodlo vytvořit novou Strategii školství. 

Cíl projektu

Naše zadání mělo 3 základní cíle:

  • Vytvořit prostě nejlepší strategii rozvoje školství města v ČR.  Navíc srozumitelnou a atraktivní formou.
  • Do způsobu tvorby Strategie zapojit co nejvíce zájmových skupin a osob. Najít co nejširší shodu.
  • Provázat Strategii s dalšími koncepčními dokumenty. Zaměřit se na data a fakta.

Naše role

V rámci zpracování jsme zvolili netradiční přístup, zejména v analytické části. Parametry a rámec analýz jsme si s ohledem na relevantnost potřeb identifikovali společně s městem na pracovních skupinách a následně byly dílčí výstupy ověřovány v rámci výzkumu či dalších analýzách.

Vybrané otázky, na které jsem hledali odpovědi:

  • Žáci – Jak vidí žáci svoji školu, své učitele? Co je na studiu baví a co naopak jim vadí?
  • Rodiče – V čem mohou být přínosní a jak  bychom měli využít jejich potenciál?
  • Zaměstnanci – Známe pohled zaměstnanců? Jsou spokojeni? Jak jim můžeme pomoci? 
  • Trendy – Pracujeme s okolními trendy? Známe je? Jsme otevřeni novým věcem?
  • Strategie – Plánujeme a rozvíjíme se souladu s  okolními či nadřazenými strategiemi? 
  • Atraktivita města – Prosperují Pardubice? Žije město? Jsou demografické predikce správné?
  • Kapacity zařízení – S ohledem na vývoj města, jsou kapacity zařízení vyhovující nebo ne?
  • Aktivity škol – Co vše pro děti děláme? Jsou aktivity nabízeny napříč zařízeními?
  • Marketing a PR – Jak moc může marketing a PR ovlivnit naši pozici? Věnujeme tomu pozornost?
  • Financování – Dáváme do rozvoje zařízení dostatek zdrojů? Známe výdaje jiných měst?

Výchozím bodem Strategie bylo definování nové VIZE, které měla být ambiciózní a reagovat na dynamiku rozvoje celého města. Při formulování cílů jsme vycházeli z intenzivního výzkumu mezi více jak 9 000 respondenty, výstupy mimo celkové Strategii byly zpracovány pro všechny jednotlivé školy i školská zařízení.

Samotná návrhová část byla vytvořena participativní metodou se zapojením desítek osob, bez kterých by nebylo možno koncipovat Opatření v celé své šíři.

Velká pozornost byla věnována implementační části. Strategie musí být živoucím dokumentem, jinak se její smysl ztrácí.

Citace

„Byla to bezpochyby nejtěžší, ale zároveň nejzajímavější práce, co jsme v posledních letech dělali. Moc si vážím důvěry města a oceňuji jejich nasazení a kreativitu.

Jan Havránek
AQE advisors

„Překvapilo mě, s jakou energií a nadšením kolegové pracovali. Ukázalo se, že když se spojí lidi různých profesí, může vzniknout výjimečné dílo.“

Ivana Liedermanová
vedoucí odboru školství, kultury a sportu

Závěr

Dvouletá práce na projektu byla pro nás radostí, naučili jsme se řadu věcí. Nejen specifických k oblasti školství, ale i k samotnému způsobu práce založeném na široké participaci a robustním vytěžení názorů dětí, žáků, rodičů, pedagogů, ředitelů a dalších osob ve městě.




Mohlo by vás zajímat