Strategie rozvoje pardubického školství
Výchozím bodem Strategie bylo definování nové vize, které měla být ambiciózní a reagovat na dynamiku rozvoje celého města.
Anotace
Vzdělávání dětí je bezpochyby a zcela jednoznačně jednou z nejdůležitějších veřejných služeb, které statutární město Pardubice poskytuje svým obyvatelům.
Dnešní doba přináší potřebu reagovat na rychle přicházející společenské, technologické, ekonomické a kulturní změny, které s sebou přináší například digitalizace a globalizace.
Z těchto, ale i dalších důvodů, se statutární město Pardubice rozhodlo vytvořit novou Strategii školství.
Cíl projektu
Naše zadání mělo 3 základní cíle:
- Vytvořit prostě nejlepší strategii rozvoje školství města v ČR. Navíc srozumitelnou a atraktivní formou.
- Do způsobu tvorby Strategie zapojit co nejvíce zájmových skupin a osob. Najít co nejširší shodu.
- Provázat Strategii s dalšími koncepčními dokumenty. Zaměřit se na data a fakta.
Naše role
V rámci zpracování jsme zvolili netradiční přístup, zejména v analytické části. Parametry a rámec analýz jsme si s ohledem na relevantnost potřeb identifikovali společně s městem na pracovních skupinách a následně byly dílčí výstupy ověřovány v rámci výzkumu či dalších analýzách.
Vybrané otázky, na které jsem hledali odpovědi:
- Žáci – Jak vidí žáci svoji školu, své učitele? Co je na studiu baví a co naopak jim vadí?
- Rodiče – V čem mohou být přínosní a jak bychom měli využít jejich potenciál?
- Zaměstnanci – Známe pohled zaměstnanců? Jsou spokojeni? Jak jim můžeme pomoci?
- Trendy – Pracujeme s okolními trendy? Známe je? Jsme otevřeni novým věcem?
- Strategie – Plánujeme a rozvíjíme se souladu s okolními či nadřazenými strategiemi?
- Atraktivita města – Prosperují Pardubice? Žije město? Jsou demografické predikce správné?
- Kapacity zařízení – S ohledem na vývoj města, jsou kapacity zařízení vyhovující nebo ne?
- Aktivity škol – Co vše pro děti děláme? Jsou aktivity nabízeny napříč zařízeními?
- Marketing a PR – Jak moc může marketing a PR ovlivnit naši pozici? Věnujeme tomu pozornost?
- Financování – Dáváme do rozvoje zařízení dostatek zdrojů? Známe výdaje jiných měst?
Výchozím bodem Strategie bylo definování nové VIZE, které měla být ambiciózní a reagovat na dynamiku rozvoje celého města. Při formulování cílů jsme vycházeli z intenzivního výzkumu mezi více jak 9 000 respondenty, výstupy mimo celkové Strategii byly zpracovány pro všechny jednotlivé školy i školská zařízení.
Samotná návrhová část byla vytvořena participativní metodou se zapojením desítek osob, bez kterých by nebylo možno koncipovat Opatření v celé své šíři.
Velká pozornost byla věnována implementační části. Strategie musí být živoucím dokumentem, jinak se její smysl ztrácí.
Citace
„Byla to bezpochyby nejtěžší, ale zároveň nejzajímavější práce, co jsme v posledních letech dělali. Moc si vážím důvěry města a oceňuji jejich nasazení a kreativitu.“
Jan Havránek
AQE advisors
„Překvapilo mě, s jakou energií a nadšením kolegové pracovali. Ukázalo se, že když se spojí lidi různých profesí, může vzniknout výjimečné dílo.“
Ivana Liedermanová
vedoucí odboru školství, kultury a sportu
Závěr
Dvouletá práce na projektu byla pro nás radostí, naučili jsme se řadu věcí. Nejen specifických k oblasti školství, ale i k samotnému způsobu práce založeném na široké participaci a robustním vytěžení názorů dětí, žáků, rodičů, pedagogů, ředitelů a dalších osob ve městě.
Mohlo by vás zajímat
Českou ekonomiku čeká dlouhé období změn. Setrvale nízká nezaměstnanost, do jejíž úrovně výrazněji nezasáhla ani koronavirem způsobená ekonomická krize, svědčí o tom, že se dosavadní hospodářský model vyčerpal.
24. 9. 2024 Strategický plán rozvoje města ChýnovNa začátku naší práce stála definice tří modelových variant rozvoje pro různé intenzity výstavby. Tyto modely jsme propojili s očekávaným růstem poptávky po školství, zdravotnictví, kultuře, sportu a dalších občanských službách.
13. 12. 2023 Strategický plán rozvoje města 2033Blansko je druhé největší město Brněnské metropolitní oblasti a zároveň město s jedním z nejlepších výsledků žebříčku kvality života. Potřeba nové strategie vychází z dynamiky změn, která se neustále zrychluje, a Blansko na tyto změny potřebuje vhodně reagovat.
30. 11. 2023 Lex Aš – jedna velikost nestačíVizí je vytvořit z Ašska „místo pro život“ – zajistit v tomto výběžku takové podmínky pro život všech generací, které povedou k přílivu kvalifikovaných mladých lidí, rodin s dětmi tak, aby zde vznikla „nestárnoucí“ komunita s obdobnou skladbou obyvatel, jako je tomu ve vnitrostátních regionech.
31. 10. 2023