Strategický plán města Hranice
Naším úkolem bylo nastavit směřování dalšího rozvoje města, zapojit občany do tvorby strategického plánu a vytvořit jeho koncepci na období 2021–2032.
Anotace
Nejzápadnějším městem České republiky není Aš. Je to fakt a poznání, se kterým jsme se museli i my smířit při práci nejen na strategii Aše ale i Hranic. Zkrátka za Aší jsou nejprve Hranice a až poté hranice.
Cíl projektu
Větší města mají větší rozpočet, a to platí i v opačném směru. Nevypovídá to ale o schopnosti hospodařit s danými zdroji. Menší města se musí snažit využít své finance co nejefektivněji, vhodně je kombinovat s načasováním, kdy si vzít úvěr a kdy ho naopak splácet, protože často část ročního rozpočtu určenou na kapitálové výdaje mohou spolknout dva až tři větší projekty. Velmi dobrým příkladem efektivního hospodaření s finančními zdroji jsou právě Hranice u Aše.
Mezi hlavní úkoly, které musel realizační tým řešit, patřilo:
- analyzování situace města,
- komparace s dalšími vybranými městy,
- řízení participace obyvatel a řízení pracovních skupin,
- vytvoření zásobníku projektů,
- sběr občanských námětů a návrhů konkrétních projektů,
- vytvoření jazykově čtivého a graficky přehledného dokumentu.
Naše role
U Hranic, města s téměř 2 200 obyvatel jsme zvolili dvojí typ participace občanů; šetření mezi občany a osobní setkání. Dotazníkové šetření probíhalo jak papírovou, tak i online formou, anketní šetření mezi žáky místní školy bylo vedeno jen online, a také jsme uskutečnili dvě neformální osobní setkání s občany.
Podněty z průzkumu i z osobních setkání a z pocitových map jsme srovnávali s výsledky analýz. Výstupy jsme řešili v rámci třech pracovních skupin, které byly složeny podle svého zaměření ze zainteresované veřejnosti a vedení města. Na vytyčené překážky jsme se zaměřili při tvoření návrhové části strategie a především při návrhů konkrétních projektů.
Nakonec jsme navrhli tři hlavní směry rozvoje a to; lidé, prostor a úřad.
Priorita lidé se blíže rozpadá na motivující vzdělání a aktivní volný čas; prostor řešíme jako atraktivní veřejný prostor, dostupné bydlení a klidnou dopravu. Roli úřadu do budoucna vidíme v první řadě v přehledném řízení a mimo to i ve vlastní iniciativě. Stejně jako u větších měst strategický plán je realizován skrz akční plán, který je úzce provázán s ročním rozpočtem. Zásobník projektů, který město má vedený jsme navíc doplnili o návrhy občanů, které zmiňovali na osobních setkáních a během průzkumu.
Citace
„Rozvoj Hranic u Aše v posledních letech dostává velmi dynamickou rychlost. Město rozkvétá a postupně se veřejný prostor kousek po kousku zvelebuje, aby byl co nejfunkčnější a co nejlépe sloužil lidem. Přesto je požadavků na následující rozvoj ze strany občanů nespočet. Našim cílem bylo veřejnost zapojit a přiblížit občanům směr, kterým se bude rozvoj města ubírat. Výsledkem je přehledný a graficky povedený dokument, ve kterém je jasně stanoveno, že prioritou města Hranice jsou jeho vlastní občané.“
Barbora Miturová
AQE advisors
„Vůbec poprvé v historii města Hranic jsme se rozhodli vypracovat samostatný strategický plán, který by měl formulovat naše myšlenky a snahy do dlouhodobější vize a ukázat směr, kterým bychom se chtěli vydat. Rozvoj našeho města je dobře nastartován, a přestože se někomu může zdát rozvoj pomalejší, mně osobně někdy připadá jako splašený kůň, který je s naší historií tolik spjat. Naším úkolem je ho usměrňovat a energii využívat tam, kde je potřeba. S tím nám strategický plán do budoucna pomůže.“
Daniel Mašlár
starosta města
Závěr
Město Hranice je městem s primární obytnou funkcí. Mnoho obyvatel každodenně z města odjíždí za prací do Německa nebo do Aše či Chebu. Naopak ale i do města přijíždí mnoho občanů z Chebu a Aše, kteří pracují ve velkých podnicích a firmách. Město, ve kterém bydlelo až dvojnásob obyvatel má dostatečný prostor pro zvětšení. S vedením města se ale shodujeme na nutnosti udržitelného růstu jak počtu obyvatel, tak i rozrůstání zástavby, která by měla zachovávat krajinný ráz a roztroušenou zástavbu. Do budoucna město bude jednat tak, aby poskytlo dostatek služeb pro své obyvatelé a nabídlo jim prostor pro seberealizaci.
Mohlo by vás zajímat
Při prosazování Lex Aš je město opakovaně dotazováno na to, kolik budou navrhovaná opatření stát. Proto se vedení město rozhodlo nechat připravit dopadovou studii, která vyčíslí náklady a přínosy jednotlivých sandboxů.
20. 11. 2024 Dopadová studie Dolní LutyněČeskou ekonomiku čeká dlouhé období změn. Setrvale nízká nezaměstnanost, do jejíž úrovně výrazněji nezasáhla ani koronavirem způsobená ekonomická krize, svědčí o tom, že se dosavadní hospodářský model vyčerpal.
24. 9. 2024 Strategický plán rozvoje města ChýnovNa začátku naší práce stála definice tří modelových variant rozvoje pro různé intenzity výstavby. Tyto modely jsme propojili s očekávaným růstem poptávky po školství, zdravotnictví, kultuře, sportu a dalších občanských službách.
13. 12. 2023 Strategický plán rozvoje města 2033Blansko je druhé největší město Brněnské metropolitní oblasti a zároveň město s jedním z nejlepších výsledků žebříčku kvality života. Potřeba nové strategie vychází z dynamiky změn, která se neustále zrychluje, a Blansko na tyto změny potřebuje vhodně reagovat.
30. 11. 2023