Lex Aš – jedna velikost nestačí
Vizí je vytvořit z Ašska „místo pro život“ – zajistit v tomto výběžku takové podmínky pro život všech generací, které povedou k přílivu kvalifikovaných mladých lidí, rodin s dětmi tak, aby zde vznikla „nestárnoucí“ komunita s obdobnou skladbou obyvatel, jako je tomu ve vnitrostátních regionech.
Anotace
Širší oblast Ašska zaostává za zbytkem většiny republiky. Jednou z příčin je blízkost hospodářsky vyspělého Bavorska a odliv práceschopného obyvatelstva z Ašska za hranice. Podle předběžných odhadů v zahraničí pracuje až 50 % lidí z Aše a ašského regionu. Model „v Aši bydlet, v Německu za lepší peníze pracovat” způsobuje, že ve městě chybí služby a malé podniky. Lidem se nevyplatí podstupovat riziko podnikání, snazší volbou je práce v sousedním Bavorsku. To podporuje skutečnost, že 78 % území v dojezdové vzdálenosti 45 minut z centra Aše patří do SRN. České firmy nejsou schopny dorovnávat rozdílné mzdy a odliv kvalifikované pracovní síly za hranice je připravuje o konkurenceschopnost.
Navržené metody budou cílit na předpokládaný stav v ČR v letech 2035–2040, nikoliv na dosažení stavu, který je v ČR běžný v současnosti.
Cíle projektu
Cílem „lex Aš“ je proměnit handicap ve výhodu. Město Aš může být – na základě mimořádných, zákonem stanovených podmínek, vstupní branou k podnikání v České republice. Cílem není poškodit německé pohraničí ano ostatní regiony Česka, ale vyrovnat příležitosti tak, aby docházelo k dobrému rozvoji celého česko-bavorsko-saského mikroregionu, jehož významným centrem bude město Aš, a to ve spolupráci s obdobnými blízkými německými městy.
Naše role
Při přípravě podkladové studie k “Lex Aš” jsme aplikovali široké spektrum analytických metod, které byly mezi sebou vzájemně propojeny. V dokumentu uvedené návrhy vycházejí z poznatků, které jsou výsledkem empirického, věcného, datového a odvětvového zkoumání širšího území města v prostorových, environmentálních a socioekonomických souvislostech a z participativních aktivit. Cílem analýz nebyla sumarizace známých informací, ale jejich kontextuální interpretace podřízená formulaci rozvojových záměrů.
Abychom mohli objektivně navrhnout opatření směřující k tam potřebné změně regionu Ašska, museli jsme nejprve posoudit, jak a proč selhávají stávající nástroje a politiky. Konkrétně to znamenalo např.:
- vyhodnotit vliv národních i evropských dotací od vstupu ČR do EU na změnu kvalitu života českých měst a regionů
- zhodnotit efektivitu hospodaření českých obcí a jejich reálné rozpočtové možnosti
- analyzovat systém výpočtu a přerozdělování sdílených daní, vč. návrhu a proveditelnosti úprav
- nastudovat přínosy ekonomických zón v Evropě a mimo ní
Citace
„Rád bych poděkoval všem kolegyním, kolegům, poradcům i kritikům, kteří se na návrhu řešení komplexu problémů Ašska podíleli. Vystoupení ze zažitých modelů uvažování bylo pro všechny náročné, ale zároveň velmi inspirující.”
Jan Havránek, vedoucí realizačního týmu
„Již více než 30 let slýchávám, jaký má město Aš obrovský potenciál. Bohužel se nám jej stále nepodařilo naplnit. Není́ to ale pouze chyba samosprávy. Město Aš má specifickou polohu. Z více, než tří čtvrtin je obklopeno Německem. Socioekonomické prostředí je tak logicky úplně odlišné, než v ostatních městech ČR. Je potřeba, aby zodpovědní politici měli odvahu prosadit nestandardní řešení (která jsou jinde v Evropě a ve světě běžná a vyzkoušená) a umožnili regionu Ašsko transformaci regionu.”
Vítězslav Kokoř, starosta města
Závěr
Navrhli jsme, aby problematika rozvoje Ašska byla řešena speciálním programem rozvoje, kombinací dostupných opatření a tzv. regulatorních sandboxů. Přestože jsou navrženy okruhy nástrojů, s nimiž je třeba pro rozvoj města pracovat, jako jednotlivé nástroje “pokusné” – sandboxové, rozvoj širšího území je komplexní problém, který musí být řešen komplexem nástrojů. Žádný nástroj sám o sobě problematiku Aše jako regionálního centra nevyřeší.
„Jedna velikost” řešení zde neplatí. Zároveň český právní systém není formálně připraven na zkoušení inovativních řešení ve veřejném sektoru, kde jednou z významných metod je regulatorní sandbox jako specifický typ inovace s dopadem do úpravy legislativy.
Mohlo by vás zajímat
V reakci na rozvoj elektromobility a rostoucí poptávky po bateriových článcích uvažoval zahraniční investor (automobilka Volkswagen) o investici do výstavby průmyslového parku v lokalitě armádního letiště v Líních u Plzně.
26. 11. 2024 Dopadová studie Lex AšPři prosazování Lex Aš je město opakovaně dotazováno na to, kolik budou navrhovaná opatření stát. Proto se vedení město rozhodlo nechat připravit dopadovou studii, která vyčíslí náklady a přínosy jednotlivých sandboxů.
20. 11. 2024 Dopadová studie Dolní LutyněČeskou ekonomiku čeká dlouhé období změn. Setrvale nízká nezaměstnanost, do jejíž úrovně výrazněji nezasáhla ani koronavirem způsobená ekonomická krize, svědčí o tom, že se dosavadní hospodářský model vyčerpal.
24. 9. 2024 Strategický plán rozvoje města ChýnovNa začátku naší práce stála definice tří modelových variant rozvoje pro různé intenzity výstavby. Tyto modely jsme propojili s očekávaným růstem poptávky po školství, zdravotnictví, kultuře, sportu a dalších občanských službách.
13. 12. 2023