Manažerská supervize pro Krajský úřad Kraje Vysočina
Naši supervizoři zajišťovali zavedení supervize jako standardního nástroje dlouhodobé podpory do organizací kraje. Supervize byla zaměřena zejména na vedoucí pracovníky jednotlivých organizací, sekundárně jsme pozornost věnovali jednotlivým týmu a jejich problémům vzniklých ze způsobu vedení organizace/týmu.
Anotace
Kraj Vysočina je zřizovatelem příspěvkových organizací, které poskytují sociální služby. Jde o pobytová zařízení, zejména domovy pro seniory, domovy se zvláštním režimem a domovy pro osoby se zdravotním postižením. Právě v těchto 18ti organizacích kraje jsme realizovány manažerské supervize s téměř 120 supervizními setkáními.
Cíle projektu
Cílem supervize (koučingu) v oblasti sociálních služeb byl především rozvoj profesních dovedností vedoucích pracovníků, posilování vztahů v pracovních týmech a nacházení řešení problematických situací vznikajících při plnění manažerských povinností.
Naše role
Každý z vedoucích pracovníků měl jiné znalosti, zkušenosti či dovednosti, proto nešlo vytvořit jednotný scénář supervizí. Ke každé organizaci i ke každému vedoucímu pracovníkovi proto bylo nutné přistoupit zcela individuálně.
Prostřednictvím cílených rozhovorů, facilitovaných setkání, opakování konfliktních situací jsme společně se zaměstnanci debatovali nad možnostmi zlepšení výkonu manažerských rolí. Velká pozornost se věnovala i práci s věžnými pracovníky v týmu, a to zejména ve vysvětlování role vedoucích, jejich postojů, pohledů a dilemat.
Základní rámec práce v každé organizaci byl následující:
- úvodní setkání se všemi zaměstnanci a vysvětlení cíle naší práce
- určení organizačních jednotek, ve kterých bude probíhat supervize
- vytvoření plánu supervize a sladění časového harmonogramu s možnostmi týmů
- individuální konzultace s vedoucím pracovníkem
- supervizní setkání s pracovním týmem (většinou bez účasti vedoucího pracovníka)
- zpracování návrhu na zlepšení/řešení vybraných témat
- společná supervizní setkání a diskuse nad budoucím postupem
Citace
„Výzvou pro nás bylo zejména pochopení různého sociální zaměření organizací (domov důchodců, domov se zvláštním režimem apod.). Supervize musí vždy reflektovat specifickou činnost klienta, což vyžaduje obrovské nároky na supervizora. Nelze vždy aplikovat jen obecná poznání. Klíčem k úspěchu supervize je vždy navázání vysoké důvěry mezi supervizorem a klientem, což bez určitého stupně znalosti práce klienta nelze.“
Pavel Franěk, vedoucí supervizního týmu
„Supervizor pomáhal v rozšíření manažerských dovedností, kompetencí i manažerských rolí pracovníků v každé organizaci. Supervize byla koncentrována na výkon profese, na zlepšení kvality služeb v organizacích a na to, co a jakým způsobem by vedoucí pracovník měl dělat. Díky agregovaným závěrům jsem si potvrdili, že tomuto tématu musíme věnovat neustálou pozornost a podporu.“
Věra Švarcová, vedoucí odboru sociálních věcí Krajského úřadu Kraje Vysočina
Závěr
Jaký byl výsledek našich supervizí?
- Vytvoření prostoru pro systematickou reflexi profesního jednání v každé organizaci.
- Rozvoj manažerských dovedností a kompetencí zapojených pracovníků.
- Rozšíření manažerských, komunikačních znalostí/kompetencí/dovedností pracovníků.
- Poskytnutí kvalitní manažerské péče v organizaci.
- Korigování neefektivních manažerských a pracovních postupů pracovníka.
- Zlepšení firemní kultury v každé organizaci.
- Předcházení syndromu vyhoření vedoucích pracovníků.
- Správné metody poskytnutí zpětné vazby od vedoucích pracovníků svým podřízeným.
Mohlo by vás zajímat
Statutární město Plzeň zaměstnává stovky pracovníků, kteří navštěvují svá pracoviště každý den. Stejně jako každý jiný zaměstnavatel nese odpovědnost za bezpečnost na pracovišti, kterou chce maximalizovat. Proto vznikla potřeba vytvořit na míru ušitý katalog krizových situací, který zvýší bezpečnost i při neočekávaných událostech.
27. 11. 2024 Vzdělávání zaměstnanců ČSSZ – odborné kurzyVzdělávání jsme realizovali prostřednictvím 81 běhů školení rozložených do 173 dnů, kterých se zúčastnilo celkem 1460 zaměstnanců ČSSZ. Školení se konalo v našich prostorách Brně, Praze, Českých Budějovicích, Hradci Králové, Ostravě, Plzni a Ústí nad Labem.
18. 1. 2024 Výběrové řízení na pozici ředitel/ka zámku ve Slavkově u BrnaPráce s naším klientem město Slavkov u Brna je vždy specifická, jedinečná, v krásném prostředí, s týmem zkušených a motivovaných zaměstnanců a politiků.
8. 11. 2023 Mediální trénink zaměstnanců úřadůTrend vzdělávání nejen zaměstnanců veřejné správy směřuje od frontální výuky k prakticky zaměřeným kurzům. AQE academy nezůstává pozadu a klade důraz na aktivizaci účastníků školení, na jejich přímé zapojení do vzdělávání a interakci s lektorem.
20. 10. 2022