Strategický plán rozvoje města Prachatice

26. 9. 2022

Hlavním cílem naší práce bylo vytvořit novou, moderní a vizuálně atraktivní strategii rozvoje města do roku 2033, která naplní vysoká očekávání vedení radnice i občanů města. Jako klíčová oblast budoucího rozvoje se ukázala problematika dostupného bydlení a možnosti pracovního uplatnění pro obyvatele.

Anotace

Prachatice jsou městem, jehož počátky jsou spjaté s rodem Rožmberků a Zlatou stezkou. Dnešní připomínkou historického významu je dochované centrum města. Na úrovni republiky jsou Prachatice známé jako brána Šumavy. I přes svou minulost a turistický potenciál město trápí řada problémů především v důsledku periferní polohy.

Cíl projektu

Hlavním cílem naší práce bylo vytvořit novou, moderní a vizuálně atraktivní strategii rozvoje města do roku 2033, která naplní vysoká očekávání vedení radnice i občanů města. Zároveň bylo zadáním konsolidovat všechny uvažované projekty města na jedno místo a navrhnout systém, jak tento zásobník provázat se strategií a rozpočtem.

Naše role

Proces začal důslednou analýzou současného stavu města, včetně demografických, ekonomických a sociálních dat. Při práci jsme mimo jiné využili data dlouhodobě vytěžovaná v rámci našeho projektu Obcevdatech.cz a vybrané ukazatele porovnávali s obdobnými městy napříč celou republikou. Obecně je tento benchmarkingový kontext velmi dobrým zrcadlem reálné situace ve městě.  Jako klíčová oblast budoucího rozvoje se ukázala problematika dostupného bydlení a možnosti pracovního uplatnění pro obyvatele.

Cíle města byly rozděleny do šesti priorit. Mezi nejdůležitější výsledky desítek diskusí s rozličnými aktéry patří upřednostnění zájmů alternativní dopravy v centru města, omezení rozrůstání zastavěného území města a zahrnutí environmentálních principů do každého městského projektu.

Závěr

Vzniklý dokument je mimořádný mimo jiné i tím, že se povedlo překonat častý hendikep běžných strategických dokumentů. Mezi jeho vypracováním a schválením došlo ke změně vedení města. Díky správně vedené komunikaci, objektivně a transparentně definovaným klíčovým problémům se povedlo zachovat „nadstranickost“ a při samotném schválení tak nevznikl názorový konflikt. Konsensuální akceptace strategie je v našem pojetí vždy založena na reálných očekáváních a možnostech, nikoli na absolutním výčtu všech uvažovaných „projektů“, které ze své podstaty nemohou být nikdy realizovány.




Mohlo by vás zajímat