Automatizované propojení střednědobého a krátkodobého výhledu rozpočtu

15. 12. 2020

Sestavování rozpočtu na další rozpočtový (kalendářní) rok je jednou z nejdůležitějších, ale také zároveň nejnáročnější činností volených orgánů města v součinnosti s jeho vedoucími zaměstnanci.

Anotace

Pro co největší usnadnění tvorby rozpočtu (krátkodobého plánu) jsou zobrazeny též hodnoty střednědobého výhledu rozpočtu (střednědobý plán). Tyto závěry jsou podpořeny i legislativou (zák. č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů). Jedinou podmínkou pro tuto variantu plánování je větší podrobnost sestavení střednědobého výhledu rozpočtu (SVR), než jak definuje výše zmíněný zákon.

Cíl projektu

Optimální nastavení procesu provázání střednědobého a krátkodobého plánování s důrazem na urychlení a zkvalitnění hodnot navrhovaného rozpočtu s ohledem na dlouhodobou udržitelnost hospodaření statutárního města Liberec (dále také města).

Naše role

Projekt propojení střednědobého a krátkodobého plánu je proces dlouhodobě se vyvíjející s přesahem jednoho volebního období. 

  1. Každoroční aktualizace střednědobého výhledu rozpočtu (v 1. polovině roku)
  • vytvoření podkladů pro aktualizaci SVR v úplné podrobnosti rozpočtové skladby s hodnotami SVR předcházejícího roku pro odbory magistrátu
  • kontrola dat vyplněných odbory na řídící číselníky
  • vytvoření souhrnného souboru příjmů a výdajů pro rychlou a přesnou orientaci vedení města při provádění aktualizace SVR
  • sestavení aktualizovaného SVR, včetně varianty pro vyvěšení na webu města
  1. Sestavení návrhu rozpočtu (2. pololetí)
  • předání dat schváleného rozpočtu ve formátu a uspořádání pro převod do ekonomického informačního systému GINIS
  • vytvoření podkladů pro prvotní návrh rozpočtu odbory opět v podrobnosti rozpočtové skladby, obsahující 2 roky účetní minulosti, aktuální hodnoty rozpočtu (případně i účetní skutečnosti), hodnoty střednědobého výhledu rozpočtu na navrhovaný rok a prázdný sloupec pro vlastní návrhy rozpočtu (zvlášť Příjmy, Výdaje, Hospodářská činnost); pro jednotlivé odbory je určen limit provozních výdajů, který nesmí překročit hodnotu provozních výdajů stanovených správcem rozpočtu (zpravidla hodnoty  střednědobého výhledu rozpočtu)
  • kontrola dat vyplněných odbory (formální, splňující existenci údajů na řídící číselníky; aktivní, porovnávající a hodnotící základní ekonomické ukazatele s optimálními hodnotami)
  • vytvoření souhrnného souboru výdajů (tzv. Bilance) pro projednávání a úpravu hodnot navrženého rozpočtu vedením města
  • sestavení souboru Příjmů, Výdajů, Hospodářské činnosti, Financování a Výdajů organizací zřízených a založených městem pro vyvěšení na webu města a pro projednání a schválení v zastupitelstvu města

Citace

„Navržené podklady jak pro sestavování střednědobého výhledu, tak i rozpočtu pomohou identifikovat možné úspory v provozní části hospodaření. Výsledkem je realistický návrh střednědobého výhledu rozpočtu a na něho navazující reálný rozpočet s bonusem časové úspory více jak 14 dnů.

Jan Eberhard
AQE advisors

Závěr

Použitý postup při sestavování návrhu obou plánovacích dokumentů má pro město řadu výhod.

  • Časová úspora – dochází ke zkrácení fáze přípravy střednědobého výhledu i rozpočtu a je dán daleko větší prostor na jeho projednávání.
  • Reálnost hodnot – porovnáním minulého období s navrhovanými hodnotami obou dokumentů umožňuje správci rozpočtu odhalovat nadhodnocené požadavky odborů (snazší prvotní posouzení reálnosti zejména hodnot rozpočtu).
  • Přesnost sestaveného rozpočtu – je znásobena těsným propojením s hodnotami střednědobého výhledu rozpočtu. Rozpočet provázaný se střednědobým výhledem a sestavovaný již v prvopočátku v podrobnosti úplné rozpočtové skladby je přesnější, než když je sestaven v menší podrobnosti (např. na úrovni odvětvového /paragrafového/ členění rozpočtové skladby), který je rozepisován do úplné podrobnosti až po schválení rozpočtu zastupiteli.



Mohlo by vás zajímat