Manažerské role vedoucích pracovníků v měnící se době
Poslední roky se vyznačují zvýšenou dynamikou změn prostředí. Ta klade vysoké nároky na manažerské role vedoucích pracovníků. Úspěšný manažer musí na tyto změny reagovat, průběžně na sobě pracovat a rozvíjet se.
„Management je profese jako každá jiná a je potřeba se v ní vzdělávat. Následky nepochopení mohou být zdrcující.“
Jaké role musí vykonávat a co znamenají?
Dlouhodobě platné role
je třeba dlouhodobě akceptovat jako platné. Ze své podstaty mohou být často přehlíženy, zejména s ohledem na přenos „byznys“ dovedností do řízení veřejných organizací. Jsou to role, na kterých stojí jistota výkonu veřejné správy a které občané od svých úřadů očekávají. Jsou základem práce manažera.
Regulování
Alokuje a reguluje zdroje, vytváří standardy, sleduje efektivitu při zvažování scénářů za účelem dosažení pořadovanách standardů práce týmu.
Rozhodování
Bilancuje, vypracovává scénáře, zvažuje varinaty, hodnotí rizika, rozhoduje a kontroluje důsledky svých rozhodnutí.
Dodržování
Brání současná pravidla a standardy proti neočekávaným výkyvům, zajišťuje řízení kvality a soulad s předpisy.
Expert
Je znalostní oporou, v kritických okamžicích přebírá odpovědnost na práci svých podřízených.
Vyvíjející se role
nejsou automatické jako dlouhodobě platné role vyžadují neustálou pozornost a trénink dovedností manažera. Přestože jsou na první pohled většině manažerů jasné, při jejich aplikaci dochází k řadě chyb. Tyto role jsou vhodné aplikovat jako druhý stupeň manažerského řízení.
Delegování
Vhodně rozkládá úkoly na menší celky a vhodně přenáší na své podřízené s vědomým jejich možností, schopností a limitů.
Vyjednávání
Vyvažuje zájmy partikulárních skupin vně i uvnitř organizace. Snaží se bourat bariéry a prostřednictvím dobré komunikace vysvětlovat své kroky.
Inovátor
Neustále hledá způsoby, jak zlepšit současný způsob práce, pracuje s daty, aktivně zapojuje spolupracovníky do procesu řízení inovací.
Implementátor
Dotahuje věci do konce, je důsledný v řízení, věnuje přiměřenou pozornost detailu, aplikuje prvky projektového řízení.
Budoucí role
reagují na nejnovější trendy a požadavky. Jsou to vrcholné role manažera, naplňují očekávání nastupující generace. Vyžadují skvělé dovednosti, znalosti či empatii manažera. Jsou to role, které odlišují skvělé manažery nového typu od dobrých manažerů současnosti.
Vypravěč
komunikuje příběhy (příklady dobré/špatné praxe), bourá současné hranice uvažování a motivuje své kolegy a podřízení k novým přístupům.
Hledač zdrojů
využívá individuální schopnosti členům týmu, které tito dostatečně nepoužívají v rámci stávajících rolí. Dává příležitost lidem mimo zařazení v organizační struktuře.
Systémový architekt
uvažuje v mnoha rovinách, aplikuje nové poznatky, předvídá dopady svých rozhodnutí, zapojuje různé profese, je kreativní.
Průvodce
ukazuje cestu a možnosti, nechá své pracovníky, aby sami našli způsob jak dosáhnout cíle. Motivuje kolegy k samostatné práci.
Jan Havránek
Mohlo by vás zajímat
Dotace z evropských fondů hrají zásadní roli v regionálním rozvoji České republiky. Studie (AQE advisors, 2023) zaměřená na propojení výše dotací a kvality života v obcích s rozšířenou působností (ORP) však odhaluje slabou efektivitu těchto finančních nástrojů při řešení dlouhodobých problémů regionů.
26. 11. 2024 Akreditované vzdělávání úředníků v praxiVzdělávání úředníků ve veřejné správě je klíčovou součástí modernizace a digitalizace veřejné správy. S rozvojem informačních technologií se na úřadech v České republice stále častěji uplatňuje e-learning jako forma vzdělávání, která je rychlá, flexibilní a může ušetřit rozpočet úřadu.
16. 7. 2024 Proč Modernizační fond?Od letošního roku do roku 2030 budou moci žadatelé z řada veřejného sektoru pro financování svých rozvojových projektů v oblasti energetiky využít kromě klasického OPŽP nově Modernizační fond, který nabídne desítky mld. Kč (celkem 150 mld. Kč pro podnikatele i žadatele z řad veřejného sektoru) formou dotací.
24. 5. 2021 Jak na investice. Jejich plánování, potřebnost a přínosyZajišťování veřejných statků územní samosprávou souvisí s využitím alokační funkce veřejných financí, která je tradičně decentralizována. Základní otázkou při využití alokační funkce na různých vládních úrovních je rozhodnutí, zda veřejné statky mají být zabezpečovány a financovány centralizované ze státního rozpočtu, nebo decentralizované z rozpočtů jednotlivých stupňů územní samosprávy.
11. 7. 2024