Kvalita života versus rating měst

15. 6. 2020

Dopad koronakrize na hospodaření měst je po třech měsících od vyhlášení nouzového stavu obrovský. Propad jen ve sdílených daních je v současné době pro rok 2020 odhadován na 41 mld. Kč.

Pro města to fakticky znamená, že disponibilní zdroje, určené na investice se vypařily. A to nikdo neví, jaký bude další vývoj. Podle odhadu OECD čeká Českou republiku pokles HDP o 9,6%. Relativně pozitivní predikce pro roky následující stojí na předpokladu, že nevznikne „poptávková recese“. Tedy stav, kdy lidé i města začnou z důvodu obavy o svou budoucnost šetřit.

Zde však vidím rozpor. Vesměs pozitivní makroekonomické prognózy pro další roky a mediálně dobrá nálada neodpovídají situaci, která se dnes děje u velké většiny obcí, měst a krajů. Jednoznačné interní pokyny k šetření, zastavení investic, podtrhují moji obavu, že návrat do pozic z ledna letošního roku nebude tak rychlý, jak se předpokládá.

Už delší dobu si kladu otázku, zda nechybí ve veřejné správě ekonomové. Nemyslím účetní, správci majetku, populisti, lídři typu „jsem váš lídr, veďte mě“, ale Ekonomové. Tedy v mém vnímání ti, jež jsou schopni uvažovat v delším časovém horizontu a v souvislostech. Být ekonomem ve veřejném sektoru neznamená aplikovat způsoby správy peněz, které aplikujeme na domácím rozpočtu. Zde přesně platí Dunning-Krugerův, kdy politický mandát automaticky znamená, že jsou všichni experti do 3 dnů. Kdo více šetří, ten je větší ekonom. Přitom se jde inspirovat z modelů chování na burze. Ti kteří vydělávají, kupují při propadech. Naproti tomu běžní investoři vstupují na burzu, když je trh přehřátý. Paraelně pro veřejné finance platí, investuji-li v době krize, jsem schopen ušetřit na rozpočtu desítky procent.

Rating

Jak by se tedy město mělo správně ekonomicky chovat? Jak hospodařit? Standardem kvality hospodaření měst je rating. Hlavním cílem ratingu je ověřování jejich ekonomické stability, která poukazuje na schopnost splácet jejich závazky v dohodnutých lhůtách a objemech. Je posuzována schopnost hodnoceného subjektu krýt své investiční záměry z vlastních zdrojů, hodnotí se míra závislosti na dotacích a úvěrech. Rating kvůli lepší objektivitě a přesnosti využívá data nejenom za aktuální, ale také za minulá léta. V rámci metodiky AQE, kterou tvoříme od roku 1994, posuzujeme u měst celkem 3 oblasti:

  • rozpočtové hospodaření, složené z 8 ukazatelů
  • dluhovou službu, složenou z 5 ukazatelů
  • finanční ukazatele, kterých je 7

Výsledky

Pro rok 2019 jsme provedli výpočet ratingu všech obcí s rozšířenou působností, kterých je 206. Zároveň jsme výsledky porovnali s výsledkem Index kvality života za stejné období. Chtěli jsme potvrdit nebo vyvrátit hypotézu, že město s vysokým ratingem má zároveň vysokou míry kvality života. Níže uvedená tabulka zobrazuje 20 měst s nejlepším ratingem a zobrazením pořadí v žebříčku Indexu kvality života.

Město Pořadí v ratinguPořadí v kvalitě života
Rokycany120
Jindřichův Hradec238
Bílina3189
Varnsdorf4190
Dobruška532
Teplice6185
Třeboň718
Nýřany876
Mikulov9168
Šternberk1087
11182
Písek1262
Humpolec1357
Horšovský Týn14122
Česká Lípa15163
Železný Brod16125
Neratovice17136
Mariánské Lázně18162
Blatná19112
Votice20173

Opačně pak následující tabulka zobrazuje 20 měst s nejlepším umístěním v žebříčku Indexu kvality života a zobrazením výsledku umístění v rámci Indexu ratingu.

Město Pořadí v kvalitě životaPořadí v ratingu
Říčany161
Praha253
Hustopeče384
Černošice4169
Brandýs nad L.521
Brno6107
Židlochovice7206
Beroun8174
Šlapanice987
Litomyšl10192
Turnov11191
Plzeň12136
Žamberk13110
Rosice1450
Slavkov u Brna15178
Havlíčkův Brod1662
Přeštice1725
Třeboň187
Benešov1968
Rokycany201

Na první a druhý pohled zaujme skutečnost, že města, která se umisťují vysoko v žebříčku Indexu kvality života nemají tak dobrý rating, jako města z opačného konce žebříčku. Pro názornost níže zobrazuji 10 měst, kde je rozdíl Indexu Ratingu a Indexu kvality života nejvyšší. 

Vrchní část svíce značí hodnotu Indexu ratingu, spodní část hodnotu Indexu kvality života.

Závěr

Kvalitu života ve městech ovlivňuje řada faktorů. Z našich 29 ukazatelů, které do Indexu kvality života zahrnujeme, je jich jen několik, které vedení města může skutečně ovlivnit. Většina je v kompetenci státní správy a hlavně samotných lidí, kteří ve městě žijí. Přesto, z dlouhodobého hlediska, jako ekonom vidím jasný podíl města na kvalitě života. Z provedené analýzy je naprosto zřejmé, že investice a v konečném důsledku i zadlužování veřejného rozpočtu, mají vliv na kvalitu života. Co by se stalo, kdyby města, která mají skvělý rating, ale nižší kvalitu života, začala masivně investovat? Investovat do oblastí, které zvýší atraktivitu, zlepší podmínky pro služby, přitáhnou novou generaci, apod. Co by se stalo za 10 let? Hledáme-li návody jak zlepšit podmínky pro život, pojďme se chovat jako Ekonomové, a nikoliv účetní.

Jan Havránek




Články

Mohlo by vás zajímat

Zobrazit všechny články