Integrovaný přístup k tvorbě projektového zásobníku města
Pro uvažování, jak pracovat se zásobníkem projektů města je vhodné si nejdřív odpovědět na otázku, kolik vlastně město tzv. „zásobníků projektů“ má. Zjednodušená logika by předpokládala, že každé město (organizace) má zásobník projektů jeden. Nicméně z naší analýzy systému strategického řízení vyplynulo, že typické město má zásobníků projektů (záměrů) několik. A často velmi odlišných. Bez věcné i informační provazby. Mnohdy ani vedoucí představitelé samospráv nemají informace, co jejich město fakticky plánuje.
Zásobík projektů by měl odrážet reálné uvažování města o svém rozvoji. Měl by v sobě agregovat všechny záměry, které jsou pak systemizovány prostřednictvím řady parametrů. Pakliže je zásobník veden správě, slouží jako silná opora vedení města při rozhodování o investicích, zvažování scénářů dopadu do rozpočtu, řízení cash-flow či stanovování priorit při čerpání dotací z fondů EU (i národních dotacích).
Samotná struktura zásobníku projektů v sobě musí odrážet účel, tedy proč je vytvářen. Zásobník nesmí být jen položkovým seznamem možných námětů. Při své praxi se často setkáváme s tím, že každý projektový námět (projektová fiše) má jinou kvalitu zpracování. Většinou obsahuje jen zcela obecné informace, které v sobě nenesou potenciál pro rozhodování. Cílem, ke kterému by města měly v rámci investičního procesu směřovat, je politika založení na datech/důkazech. To lze zajistit však pouze správným a odpovědný procesem tvorby projektové báze.
Návrh postupu pro vytvoření zásobníku projektů města:
Přínosy integrovaného přístupu lze vysledovat v několika rovinách:
- Provazba strategie města s možnostmi podpory fondů EU a národních intervencí.
- Jednotná podoba všech projektových záměrů – jednotná projektová fiše (informačně hodnotná).
- Identifikace dalších projektových záměrů než těch dosud uvedených v dílčích oddělených zásobnících.
- Zpřehlednění zásobníku projektových záměrů a jeho aktualizace včetně vyřazení již realizovaných a zamítnutých záměrů nebo záměrů bez možnosti získání dotační podpory.
- Sdílení informací mezi odbory, hledání potenciálu pro synergie, uvažování v souvislostech.
- Komplexní posouzování projektových záměrů – technická připravenost, dotační potenciál, doporučení k úpravám záměrů, zhodnocení předpokladů a rizik projektů, dopady do rozpočtu, apod.
- Upřesnění dopadů přípravy a realizace projektů do rozpočtu – náklady a výdaje projektů a následné příjmy v podobě dotace, včetně identifikace celkového spolufinancování v jednotlivých letech.
- Zvýšení šance na získání dotace pro projekty a projektové záměry díky ucelenému vyhodnocení projektových záměrů.
- Podklady pro volené orgány (Rada, zastupitelstvo) pro rozhodování o podpoře projektů.
- Výrazná úspora času a nákladů zaměstnanců na sestavení a vyhodnocení databáze projektových záměrů.
Jan Havránek
Mohlo by vás zajímat
Participace obyvatel při rozvoji města je fenomén dnešní doby. Díky pandemii COVID-19 jsme se všichni museli naučit více pracovat z domova a omezili setkávání. Jak využít tyto zkušenosti při spolupráci města s občany?
14. 11. 2020 Participace není žádná vědaZapojení lidí není žádná velká věda. Neznamená to však, že o něm není potřeba přemýšlet a plánovat. Pro začátek se můžete řídit těmito pěti základními pravidly.
3. 11. 2020 Co vše má strategie řešit?Tvorba strategie je kreativní proces, který kombinuje řadu kompetencí a přístupů. Ano, lze identifikovat rámcové postupy, metody nebo principy, které je vhodné aplikovat, nicméně jejich užití nesmí být taxativní. Tvorba strategie, stejně tak i šíře dopadu strategie, by měla vycházet z reálné situace každého jednoho města.
22. 1. 2023 Strategie rozvoje bydlení v českém podáníStrategie rozvoje bydlení měst v ČR, jsou-li takto nazvány, jsou spíše návrhy politik bydlení v jednotlivých městech. Spíše se jedná o soupisy a popisy možného, které jsou však téměř univerzální pro všechna města či alespoň pro určité typy (velká nebo malá, v blízkosti jádra či na periferii, rostoucí či smršťující se atd.).
28. 2. 2023