Dopad COV19 na digitální ekonomiku a eGOVERNMENT
Již samotný rychlý nástup epidemie a souvisejících opatření vlády ukázal na rozdílnou úroveň připravenosti obcí na jejich digitální řízení a komunikaci s občany.
Mimořádná a v novodobé historii naší republiky s ničím nesrovnatelná situace však není pouze krátkodobým testem stavu digitalizace obcí, ale také událostí, která bezesporu trvale změní chování většiny populace a zvýší u ní míru adopce digitálních technologií.
Lidé začali na internetu ve velkém nakupovat potraviny, mnozí byli nebo stále jsou nuceni pracovat z domu, přičemž spojení se svými kolegy a zákazníky udržují pouze pomocí webových konferencí. Stejné je to i s komunikaci s úřady, ke které musí lidé museli začít využívat ve zvýšené míře elektronické prostředky. Nakonec i mnohé obce byly z hodiny na hodinu postaveny před úkol vést porady vedení bez toho aniž by se museli lidé fyzicky sejít v jedné místnosti a řadu dalších podobných výzev spojených s omezením vycházení.
Na celostátní úrovni se začala masivně využívat datová analytika včetně bezprecedentního sledování pohybu občanů skrze jejich mobily a transakce platebních karet. Proces, který by jinak probíhal několik let proběhl během jediného týdne.
V tuto chvíli je možné městům doporučit následující opatření:
- Audit nákladů digitálních projektů by se měl zaměřit především na minimalizaci pořizovacích cen a eliminaci vývoje projektů, které jsou plně nebo z větší části nahraditelné již hotovým řešením. V následujícím období dojde k masivnímu rozvoji využívání SaaS (software as a servis) aplikací, které mají prakticky nulové pořizovací náklady, nevyžadují správu a údržbu vlastního hardwaru a umožňují náklady dynamicky navázat na jejich skutečné využívání (počet uživatelů, rozsah funkcí, atd.).
- Digitalizace interních procesů by se měla zahrnovat komunikaci, automatizaci procesů, projektového managementu a řízení zdrojů. Aplikace pro webové konference by se měly stát v úřadech běžnou praxí. Mnoho z nich je dostupných zdarma a je možné je používat na rrůzných typech zařízení (mobily, počítače). Neméně důležité je osvojit si používání webových aplikací pro komunikaci týmů (uzavřené skupinové chaty) jako je Slack nebo Mattermost v kombinaci s aplikacemi pro projektové řízení a plánování využití zdrojů. Mnohé z těchto webových aplikací mají integrované moduly pro komunikaci se zákazníky/ občany, takže mohou začít okamžitě sloužit jako rozhraní pro digitální komunikaci mezi úřadem a obyvateli obcí a to i v krizových situacích. Pořizovací náklady jsou přitom nulové, provozní dosahují maximálně nízkých desítek tisíc za rok.
- Digitalizace komunikace s občany bude spojena s výše uvedenými systémy digitalizace interních procesů, neomezí se však pouze na ně. Rozpočtová omezení spojená s výpadkem výběru daní budou zvyšovat tlak na transparentnost obecních investičních projektů i na zvýšenou míru participace občanů při jejich návrhu, schvalování a v neposlední řadě i na jejich realizaci. Digitalizaci komunikace je proto potřeba využít také k vyššímu zapojení a organizaci dobrovolníků do městským projektů (tzn. participace se nebude týkat pouze návrhu projektů, jejich schvalování, ale také přímé realizace).
- Projekty Smart Cities se budou týkat především využívání ekonomických, sociodemografických a bezpečnostních dat pro plánování obecních strategií. Obce by měly datasety nejen pasivně využívat, ale prostřednictvím digitální komunikace je aktivně vytvářet. Kromě informací získávaných od občanů formou online anket a hlasování je pro nákladově efektivní a udržitelný rozvoj větších obcí nezbytné zahájit automatizovaný sběr dat o dopravě, sběru odpadu či spotřebě energií.
Jan Havránek
Mohlo by vás zajímat
Dnešní hyper turbuletní doba sebou přináší nové výzvy, na které musíme všichni adekvátně reagovat. Každé odvětví má jinou přirozenou míru flexibility, někde se lze na změny, zejména vnějšího prostředí, adaptovat rychleji, jinde pomaleji. Rozdíly lze pozorovat nejen mezi obory, ale i obecně mezi soukromým a veřejným sektorem.
26. 12. 2021 Prioritizace strategických projektůPři tvorbě každé strategie se dostaneme do fáze, kdy máme zpracovanou vizi, určeny strategické cíle/priority a postupně budujeme zásobník projektů pro nadcházející roky. I na malém městě takový zásobník často obsahuje stovky potřebných projektů, na jejichž realizaci chybí peníze.
15. 10. 2022 Jak na kontroly dotačních projektů u podnikatelůCo dělat, když se do firmy chystá kontrola? Hlavně nepanikařit a v klidu se připravit. Všichni víme, že kontroly dotačních projektů nejsou příliš populární. Většinou ale není problém jimi projít, zvlášť s kvalitně připravenými podklady.
29. 7. 2024 Jak to vidíme v PinCity: Co je to vlastně participace?Na trhu chyběl jednoduchý a komplexní nástroj pro snadnou komunikaci a plánování strategie.
31. 8. 2020