Články



Regulatorní sandboxy: Proč je ještě v Česku nemáme?

Každá země má svůj vlastní kontext, historii a zkušenosti, ale nelze na ně svádět všechny problémy. Stačí jen chtít a nehledat důvody, proč něco nejde. Potom už stačí jen dodržet základní pravidla implementace.

14. 10. 2024
Jsme součástí unikátního výzkumného centra CESMOD

Experti a expertky z oblasti SMART, vysokých škol a inovačních center se sdružili v Centru výzkumu pro odolnou, smart, inovativní a udržitelnou společnost (CESMOD). Součástí programu je také společnost Obce v datech, která v rámci skupiny AQE zpracovává index kvality života měst prostřednictvím automatizovaného zpracování big dat.

10. 10. 2024
Význam dopadových studií při realizaci velkých investic

Realizace velkých investičních projektů, jako jsou např. nové průmyslové zóny nebo příchod velkých firem do městských oblastí, může mít výrazný dopad na rozvoj regionu. Ačkoli tyto investice přinášejí ekonomický růst a zvyšují zaměstnanost, jejich vliv na městskou infrastrukturu, kvalitu života a společenskou strukturu je komplexní.

24. 9. 2024
Dopadová studie Dolní Lutyně

Českou ekonomiku čeká dlouhé období změn. Setrvale nízká nezaměstnanost, do jejíž úrovně výrazněji nezasáhla ani koronavirem způsobená ekonomická krize, svědčí o tom, že se dosavadní hospodářský model vyčerpal. V dnešní době stojíme na prahu další fáze transformace průmyslu, která nás vede do éry, kde se prolínají hranice mezi fyzickým a digitálním světem.

24. 9. 2024
Proč je nezbytné dělat věci jinak: Adaptace na měnící se podmínky

V posledních letech jsme svědky rychlých a nepředvídatelných změn, které zasahují všechna odvětví lidského života, od ekonomiky, přes změnu klimatu, až po technologie. Tyto změny často přicházejí nečekaně a svou rychlostí a intenzitou vyžadují přizpůsobení se novým podmínkám.

24. 9. 2024
Regulatorní sandboxy: Na Západě jako doma, ale mají je i v Litvě

Co spojuje energetiku, farmacii a finanční služby? V těchto všech oborech se často uplatňuje přísná regulace, nedovolující prorazit inovativním produktům. Mnohé státy ale pochopily, že jeden šikovný nástroj přeci jen existuje.

19. 9. 2024
Příležitost pro české inovace se jmenuje regulatorní sandbox

Na hesla jako “Mozkovna, ne montovna!” už jsme v Česku nějakou dobu zvyklí. Hlásají je různé názorové směry, výsledek však patrný není. Zatímco v Německu jezdí autonomní autobusy, u nás tomu stále zákon brání. Cestu přitom známe.

18. 9. 2024
Jak na předběžné tržní konzultace

Ač se ve většině případů může jednat o užitečný institut přinášející zadavateli možnost konzultovat s odborníky nebo i potenciálními dodavateli možná úskalí zadávacích podmínek, může s sebou realizace předběžné tržní konzultace přinášet i nemalá rizika.

29. 7. 2024
Jak na ekonomický rating firmy pro dotace?

Každá dotační žádost pro firmy začíná vyhodnocením její ekonomické kondice. Dotační programy se mění, ale principy hodnocení ekonomického ratingu jsou stejné posledních 15 let. Pojďme se tedy podívat na to, co se pod termíny „zjednodušené ekonomické hodnocení“ a „podnik v obtížích“ ve skutečnosti skrývá.

29. 7. 2024
Jak na kontroly dotačních projektů u podnikatelů

Co dělat, když se do firmy chystá kontrola? Hlavně nepanikařit a v klidu se připravit. Všichni víme, že kontroly dotačních projektů nejsou příliš populární. Většinou ale není problém jimi projít, zvlášť s kvalitně připravenými podklady. 

29. 7. 2024
Vývojové projekty ve spolupráci

Pokud ve firmě řešíte projekty výzkumu a vývoje, určitě už jste na to narazili. Stojí před vámi úkol, se kterým si nevíte rady. Respektive víte, ale potřebovali byste k tomu odborného partnera. Naštěstí tu jsou dotační programy, které přesně takovou spolupráci podporují. 

29. 7. 2024
Akreditované vzdělávání úředníků v praxi

Vzdělávání úředníků ve veřejné správě je klíčovou součástí modernizace a digitalizace veřejné správy. S rozvojem informačních technologií se na úřadech v České republice stále častěji uplatňuje e-learning jako forma vzdělávání, která je rychlá, flexibilní a může ušetřit rozpočet úřadu.

16. 7. 2024
Jak na investice. Jejich plánování, potřebnost a přínosy

Zajišťování veřejných statků územní samosprávou souvisí s využitím alokační funkce veřejných financíkterá je tradičně decentralizována. Základní otázkou při využití alokační funkce na různých vládních úrovních je rozhodnutí, zda veřejné statky mají být zabezpečovány a financovány centralizované ze státního rozpočtu, nebo decentralizované z rozpočtů jednotlivých stupňů územní samosprávy.

11. 7. 2024
Jak efektivní je e-learning?

Vzdělávání zaměstnanců je v současné době jednou ze stěžejních oblastí zájmu moderně smýšlejících úřadů. Učení a rozvoj lidských zdrojů je nyní více než kdy jindy klíčem k úspěchu.

13. 5. 2024
Výsledek participace není defenestrace

Zájem občanů o možnost ovlivňovat dění v jejich okolí je fenoménem poslední doby.  Lidé se chtějí aktivně zapojit do rozhodování o městě, podílet se na projektech, cítí se spoluzodpovědní za místo, kde žijí a vyžadují více možností, jak se mohou na řízení města podílet. 

10. 4. 2024
TOP 3 priority rozvoje měst pro rok 2024

Jako každý rok, i počátkem roku 2024 bilancujeme, co se nám ve městech podařilo nastartovat za nové projekty, jaká témata byla diskutována a co očekáváme, že bude prioritou v roce letošním.

27. 1. 2024
Kdy jsou SMART cíle skutečně „smart“

Stalo se jakýmsi plánovacím předsudkem, že všechny cíle strategických dokumentů musí být tzv. SMART. I když to se to při teoretické disputaci zdá jednoznačné, ostatně přeci je jasné, že abychom cílů dosáhli, musíme jen stanovit v takové podobě, aby dosažitelné, praktická aplikace tak jednoznačná není.

9. 1. 2024
Index kvality života – bojíme si přiznat pravdu?

Ke konci loňského roku jsme vyhlásili výsledky již 6. ročníku Indexu kvality života, který ve spolupráci se společností Obce v datech vyhodnocujeme. Velká mediální pozornost mě vedla k potřebě sepsat základní úvahy, které tvorbu Indexu provázejí.

4. 1. 2024
Význam a hloubka analýz při strategickém plánování

V mnoha předchozích článcích na téma strategického plánování jsem vysvětloval důležitost leadershipu jako hlavního hybatele změny. Zejména při strategickém plánování je leadership zcela zásadní faktor, který jednoznačně definuje, jak bude celý postup tvorby strategie vypadat. Přestože jsou analýzy důležité, neměly by stát za rozhodnutím, čeho vlastně chceme dosáhnout.

26. 6. 2023
Hazardní hry z pohledu změn v konsolidačním balíčku

Vláda seznámila veřejnost s konsolidačním balíčkem na tiskové konferenci 11. května 2023. Dokument odráží politickou realitu kompromisu pěti koaličních stran. Je bohužel vytvořen bez jakékoliv koncepce a šit „horkou jehlou“.

5. 6. 2023
Analýza vzdělávacích potřeb ve veřejné správě

Ve veřejné správě je neustálý rozvoj zaměstnanců klíčový pro zajištění efektivního a kvalitního poskytování veřejných služeb občanům. S rychlým technologickým pokrokem a neustále se měnícími právními a administrativními požadavky je důležité udržovat si aktuální znalosti a dovednosti. 

23. 5. 2023
Zvýšení digitální úrovně AQE advisors

Předmětem projektu je nákup služeb odborného poradenství v oblasti digitální transformace s cílem zvýšení digitální úrovně a konkurenceschopnosti podniku. 

20. 4. 2023
Pět faktorů pro řízení změny

Implementace strategie je vždy velkou výzvou. V naprosté většině případů strategické dokumenty nenaplní stanovené cíle (ve více jak 85 % případů). Nejen města a obce mají tendenci spíše investovat svou omezenou kapacitu a pozornost do témat, které občané vidí a cítí napřímo, než se zabývat dlouhodobými strategickými cíli.

22. 3. 2023
Strategie rozvoje bydlení v českém podání

Strategie rozvoje bydlení měst v ČR, jsou-li takto nazvány, jsou spíše návrhy politik bydlení v jednotlivých městech. Spíše se jedná o soupisy a popisy možného, které jsou však téměř univerzální pro všechna města či alespoň pro určité typy (velká nebo malá, v blízkosti jádra či na periferii, rostoucí či smršťující se atd.).

28. 2. 2023
Jak nastavit priority strategie?

Obce a města řeší obdobné problémy, čelí podobným výzvám. Jak tedy nastavit správně priority své strategie? Co vše má ve strategii být uvedeno? Až do jaké podrobnosti ve struktuře strategického dokumentu jít?

7. 2. 2023
Politika, koncepce, strategie, plán – kdy a jak použít správný typ?

Při poslední aktualizaci našeho šetření, které se věnuje využití strategického plánování ve městech v ČR (206 ORP), jsme pro rok 2022 navýšili průměrný počet dokumentů strategického významu na 11,4 ze stavu 10,6 v roce 2019. Našim obcím přibývají zejména adaptační strategie a energetické koncepce.

29. 1. 2023
Co vše má strategie řešit?

Tvorba strategie je kreativní proces, který kombinuje řadu kompetencí a přístupů. Ano, lze identifikovat rámcové postupy, metody nebo principy, které je vhodné aplikovat, nicméně jejich užití nesmí být taxativní. Tvorba strategie, stejně tak i šíře dopadu strategie, by měla vycházet z reálné situace každého jednoho města.

22. 1. 2023
Index kvality života 2022

Základem naší práce je zdánlivě jednoduchá, nicméně velmi osvědčená metodika, která říká, že šťastný je člověk, který materiálně nestrádá, žije ve zdravém prostředí, má přístup ke zdravotní péči a existuje pro něj pestrá možnost sociální interakce s ostatními lidmi, do které je zapojen, neboť to je podstata lidské osobnosti.

12. 1. 2023
Klíč k úspěšné strategii se skrývá v její implementaci

V dnešní době již existuje řada strategických dokumentů, které jsou prostě skvělé. Města se postupně učí odklánět se od přežitých konceptů strategického plánování, nefunkčních postupů, archaických metod a formy výstupu, která vypadá, jako by byla sepsána na psacím stroji. 

9. 1. 2023
Kategorizace projektů při strategickém plánování

Jeden z klíčových důvodů, proč takřka každá strategie při své implementaci selhává, je její vazba na rozpočet města. Nebudu se zabývat způsobem vzniku samotné strategie (může být rozličný), i tento však může mít dopad na selhávání v implementaci.

11. 12. 2022
Prioritizace strategických projektů

Při tvorbě každé strategie se dostaneme do fáze, kdy máme zpracovanou vizi, určeny strategické cíle/priority a postupně budujeme zásobník projektů pro nadcházející roky. I na malém městě takový zásobník často obsahuje stovky potřebných projektů, na jejichž realizaci chybí peníze.

15. 10. 2022
Bezpapírová kancelář 2.0

Projekt Bezpapírová kancelář 2.0 realizuje společnost INSIO software s.r.o. ve spolupráci s naší společností AQE advisors, a.s., jako partnerem projektu.

10. 3. 2022
Financování regionálního školství

Jedním z důležitých témat posledních let je financování regionálního školství.

1. 2. 2022
Jaká je skutečná cena strategie

Čím dál častěji jsem dotazován, kolik vlastně taková strategie stojí. Dnešní článek proto chci věnovat úvaze nad touto otázkou.

16. 1. 2022
Alibismus jako bariéra změny

Dnešní hyper turbuletní doba sebou přináší nové výzvy, na které musíme všichni adekvátně reagovat. Každé odvětví má jinou přirozenou míru flexibility, někde se lze na změny, zejména vnějšího prostředí, adaptovat rychleji, jinde pomaleji. Rozdíly lze pozorovat nejen mezi obory, ale i obecně mezi soukromým a veřejným sektorem.

26. 12. 2021
Jak budovat města

Jak budovat města – místa, která zaručují vysokou kvalitu života pro všechny – je klíčové téma současné doby. Každý z nás má na kvalitu života jiné nároky, je to věc osobních preferencí, často velmi protichůdných.

26. 12. 2021
Studie proveditelnosti

Studie proveditelnosti je nástrojem pro zdůvodnění návrhu projektu zejména z ekonomického a technického hlediska.

15. 8. 2021
Cost-Benefit analýza

Cost-Benefit analýza (CBA) je metoda, která umožňuje ohodnotit či posoudit realizaci projektů formou porovnání jeho užitků a nákladů.

15. 8. 2021
Proof of concept AQE advisors, a.s.

Projekt Proof of Concept AQE advisors, a.s. je zaměřen na ověření konceptu Lokálního ekonomického multiplikátoru. Ověření bude probíhat na základě dokončeného transferu technologie, kdy transfer rozšiřuje dosavadní technologický záběr společnosti do automatizovaného datového poradenství pro veřejný sektor.

16. 6. 2021
Pardubické školství se stále rozvíjí, nyní i s novou strategií a webem

Město dlouhodobě usiluje o to, aby školství na území Pardubic bylo co nejkvalitnější a nejmodernější. Aby toho dosáhlo, musí znát nejen současný stav školských zařízení, ale mít také jasně stanovené plány do budoucna.

15. 6. 2021
Proč Modernizační fond?

Od letošního roku do roku 2030 budou moci žadatelé z řada veřejného sektoru pro financování svých rozvojových projektů v oblasti energetiky využít kromě klasického OPŽP nově Modernizační fond, který nabídne desítky mld. Kč (celkem 150 mld. Kč pro podnikatele i žadatele z řad veřejného sektoru) formou dotací.

24. 5. 2021
Mickeymousing ve veřejné správě

Práce ve veřejném sektoru, obzvlášť ve vedoucí pozici, je náročná věc. Vyžaduje jiné dovednosti a kompetence než při seniorním postavení v soukromém podniku. Mimo obecné dovednosti, které jsou shodné pro oba segmenty, je práce ve veřejné správě náročnější na osobnostní předpoklady jedince, jeho hodnotový systém, integritu názorů a profesionalitu výkonu práce. 

30. 4. 2021
Produktivita on-line porad

Mám rád osobní setkávání. Nelituji času, který trávím na cestách, osobní vztah se zákazníkem, možnost se vidět, společně řešit výzvy, diskutovat, vnímat energii druhého, je pro práci poradce klíčové.

20. 3. 2021
Integrovaný přístup k tvorbě projektového zásobníku města

Pro uvažování, jak pracovat se zásobníkem projektů města je vhodné si nejdřív odpovědět na otázku, kolik vlastně město tzv. "zásobníků projektů" má. Zjednodušená logika by předpokládala, že každé město (organizace) má zásobník projektů jeden. Nicméně z naší analýzy systému strategického řízení vyplynulo, že typické město má zásobníků projektů (záměrů) několik. A často velmi odlišných. Bez věcné i informační provazby. Mnohdy ani vedoucí představitelé samospráv nemají informace, co jejich město fakticky plánuje.

13. 2. 2021
Kontrola hospodaření v průběhu roku

Kontrola je jednou z nejdůležitějších činností pro zabezpečení plynulého a správného hospodaření územního samosprávného celku v rámci celého rozpočtového roku. Rozpočet musí splňovat mimo vyrovnanosti i další důležité zásady, a to reálnost, pravdivost a úplnost.

13. 2. 2021
Strategie je hlavní odpovědnost lídra

Strategii považuji za hlavní odpovědnost top vedení. Strategie určuje cestu, jak dosáhnout Vize, definovaných cílů. Odlišuje úspěšné od neúspěšných, vítěze a poražené. Proto ze svého principu není možné strategické plánování přenést na niší úroveň řízení nebo zcela delegovat na externí subjekt.

31. 12. 2020
Jak na on-line školení

V návaznosti na aktuální trendy a situaci ve světě i v ČR v oblasti vzdělávání je vhodné začít připravovat zaměstnance na přechod od klasického prezenčního kurzu na on-line školení.

4. 12. 2020
Měření klimatu ve městech

Při plánování rozvoje obce, hledání hlavních fenoménů, formulaci možných řešení, rozhodování o využití finančních prostředků apod., je důležité zapojit obyvatele či další aktéry v obci působící. 

26. 11. 2020
Manažerské role vedoucích pracovníků v měnící se době

Poslední roky se vyznačují zvýšenou dynamikou změn prostředí. Ta klade vysoké nároky na manažerské role vedoucích pracovníků. Úspěšný manažer musí na tyto změny reagovat, průběžně na sobě pracovat a rozvíjet se.

16. 11. 2020
Výhody on-line participace

Participace obyvatel při rozvoji města je fenomén dnešní doby. Díky pandemii COVID-19 jsme se všichni museli naučit více pracovat z domova a omezili setkávání. Jak využít tyto zkušenosti při spolupráci města s občany?

14. 11. 2020
Klíč k úspěšné strategii je v propojování různých profesí a odklonu od byrokratického přístupu tvorby

Strategie je základním výchozím dokumentem města. Její význam je obrovský, ale jen v případě, že se dělá správně. Dnes má každé město několik strategických dokumentů, které jsou však většinou jen "mrtvé" dokumenty, vzájemně se vylučující a poplatné době.

6. 11. 2020
Participace není žádná věda

Zapojení lidí není žádná velká věda. Neznamená to však, že o něm není potřeba přemýšlet a plánovat. Pro začátek se můžete řídit těmito pěti základními pravidly.

3. 11. 2020
REACT-EU. Dotace, které budí vášně

Evropská unie uvolnila na boj s následky COVID-19 dodatečné finanční prostředky v rámci iniciativy REACT-EU. Tyto prostředky mají být použity výlučně na operace podporující zotavení z krize v souvislosti s pandemií COVID-19 nebo přípravu ekologického, digitálního a odolného oživení hospodářství pomocí investic do projektů přispívajících k přechodu na digitální a zelenou ekonomiku.

30. 10. 2020
Index kvality života 2020: Nejvyšší kvalita života opět v Říčanech. Obcím pomáhá více pracovních míst a přistěhování mladých

Říčany ve středních Čechách se staly potřetí za sebou místem s nejvyšší kvalitou života v Česku. Nejvíce si v meziročním srovnání polepšil Holešov ve Zlínském kraji. Poskočil o 64 míst na 57. místo.

27. 10. 2020
SÚS je nově i na sociálních sítích, ukáže zajímavosti ze života silničářů

Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje je od listopadu aktivní i na Facebooku. Změna souvisí s celkovým posilováním komunikace organizace směrem k veřejnosti.

19. 10. 2020
Jak na rozpočet města v době COVID-19?

Na přelomu měsíců září a října jsou zpravidla v plné míře práce na návrh rozpočtu na nový rozpočtový rok. V předcházejících létech byly v tuto dobu již nejméně měsíc známy nejdůležitější obecné informace, nutné pro zodpovědné sestavení návrhu rozpočtu municipality.

17. 10. 2020
Šest kroků pro skvělou strategii

Strategie je základ. Musí mít jasnou vizi a konkrétní plán, jak ji dosáhnout. Musí být jednoduchá a srozumitelná pro všechny. Musí reagovat i na čím dál rychleji se měnící svět, protože jinak skončí zapomenuta v šuplíku.

11. 10. 2020
Jak jsou na tom města s komunikací?

Dlouho jsme žili v zajetí myšlenky, že základním problémem měst je absence dobrých (skvělých) strategických plánů. Tvrdíme, že bez pořádné strategie, nemůže město plně rozvíjet svůj potenciál. 

20. 9. 2020
Jak to vidíme v PinCity: Co je to vlastně participace?

Na trhu chyběl jednoduchý a komplexní nástroj pro snadnou komunikaci a plánování strategie.

31. 8. 2020
Aplikace Obce v datech

Projekt řeší problém nedostatečného využívání dat ve veřejné správě v EU. Prostřednictvím nově vznikajícího DATA HUBu chceme poskytnout obcím dostatek informací pro strategické rozhodování a evaluaci dopadů intervencí.

20. 7. 2020
Využitelnost DAT ve veřejné správě

Poslední roky se zabýváme společně se startupem Obce v datech využitelností dat pro rozhodovací procesy. Dlouhodobě usilujeme o to, aby zejména strategické rozhodování bylo opřeno o relevantní a aktuální data. 

13. 7. 2020
Podílejte se na budoucnosti svého města! Start-up PinCity chce zlepšit dialog mezi městy a občany

PinCity je start-up, jehož cílem je vyplnit komunikační prostor mezi městy a jejich občany a změnit monolog radnice na dialog s lidmi, protože společně můžou tvořit budoucí podobu svého města, podle svých představ.

10. 7. 2020
MUNICIPAL SENTIMENT DATA Platform

Projekt se zaměřuje na vyvinutí webové aplikace pro municipality, s jejíž pomocí bude vizuálně atraktivním a interaktivním způsobem možné prezentovat rozvojové plány obcí, nejen pro širokou veřejnost, ale i své občany.

8. 7. 2020
Kvalita života versus rating měst

Dopad koronakrize na hospodaření měst je po třech měsících od vyhlášení nouzového stavu obrovský. Propad jen ve sdílených daních je v současné době pro rok 2020 odhadován na 41 mld. Kč.

15. 6. 2020
LEADERSHIP veřejného sektoru v době COV19

Krize je faktor, kde se ukazuje schopnost manažerů reagovat na měnící se prostředí. Není to doba, kdy by měly vynikat vlastnosti, které byly více či méně úspěšně obhajovány v době blahobytu. Je to doba, kdy je třeba redefinovat zažité stereotypy a přizpůsobit se novým podmínkám.

1. 4. 2020
Dopad COV19 na digitální ekonomiku a eGOVERNMENT

Již samotný rychlý nástup epidemie a souvisejících opatření vlády ukázal na rozdílnou úroveň připravenosti obcí na jejich digitální řízení a komunikaci s občany.

27. 3. 2020
Jak správně mluvit s lidmi o COV19

Aktuální kritická situace klade na samosprávy zvýšené nároky co do zajištění veškerých opatření souvisejících s nouzovým stavem, ale i co do komunikace s občany. 

24. 3. 2020
Ekonomické dopady COV19 na hospodaření municipalit v roce 2020

Je třeba si uvědomit, že nejdůležitější příjmovou složkou v rozpočtech municipalit jsou sdílené daně a z nich daň z příjmů fyzických osob placená plátci, daň z příjmů právnických osob a daň z přidané hodnoty.

22. 3. 2020
Postup při řízení samosprávy v době pandemie COV19

Jak reagovat na krizi vyvolanou COV19? Jaké opatření a kdy přijmout? Připravili jsme krátký návod pro města, jak postupovat v těchto dobách.

22. 3. 2020
Rozvoj odborných znalostí a dovedností pracovníků

Projekt je zaměřený na rozvoj odborných znalostí a dovedností pracovníků společnosti. Tento rozvoj se uskuteční zajištěním potřebným školením či kurzy, jejichž cílem bude zvýšit odbornost jednotlivých zaměstnanců.

27. 2. 2020
Manažerský nástroj na řízení hospodaření ve veřejné správě – FISO

Ekonomický informační systém FISO bude na českém trhu unikátní svým zaměřením, funkcionalitou a možnostmi, které nabídne.  Jde o vývoj mohutného softwarového nástroje sloužícího k profesionálnímu řízení municipalit, včetně jejich příspěvkových organizací.

11. 2. 2020
Index kvality života 2019: příležitost pro strategický rozvoj

Nejlepších výsledků dosáhly opět obce z oblasti Prahy a okolí, které obsadily 4 z prvních 5 míst pořadí. Z ostatních regionů si velmi polepšily obce Jihomoravského kraje, pro které je dobře dostupné Brno.

13. 8. 2019
AGE v AQE

Předmětem projektu je implementace konceptu Age Managementu do personálních procesů a praxe společnosti AQE advisors prostřednictvím vytvoření firemní AM strategie, její implementací, nastavením systému mentoringu a navazujících opatření v oblastech, identifikovaných provedeným AM auditem.

16. 1. 2019
Index kvality života 2018: Říčany jsou v čele, na chvostu je Orlová

Nejvyšší kvalita života je ve středočeských Říčanech, nejnižší je v moravskoslezské Orlové. Vyplývá to z Indexu kvality života, který sestavil start-up Obce v datech, jehož je AQE advisors společně s Deloitte hlavním konzultačním partnerem. 

13. 6. 2018