Analýza vzdělávacích potřeb ve veřejné správě
Ve veřejné správě je neustálý rozvoj zaměstnanců klíčový pro zajištění efektivního a kvalitního poskytování veřejných služeb občanům. S rychlým technologickým pokrokem a neustále se měnícími právními a administrativními požadavky je důležité udržovat si aktuální znalosti a dovednosti.
Z našeho výzkumu vyplývá, že kvalita života v obcích se přímo odráží od míry kompetencí, kterými disponují zaměstnanci úřadu.
Předpoklad, že znalosti a kompetence pro výkon činnosti zaměstnanců jsou strategicky řízeny „shora“, je mylný. Jistě, úředníci navštěvují kurzy, ty si však vybírají sami. Co obecně plošně selhává, je řízení rozvoje znalostí a definování požadavků na kompetence.
Analýza vzdělávacích potřeb
Získání informací o znalostních mezerách zaměstnanců je proto klíčové pro plánování a realizaci vhodných školení a rozvojových aktivit, pakliže je záměrem zvyšovat výkonnost.
Analýza vzdělávacích potřeb je proces, kterým se zjišťuje, jaké znalosti, dovednosti a kompetence pracovníci mají pro plnění jejich pracovních úkolů. V kontextu veřejné správy se tato analýza zaměřuje na specifické oblasti jako legislativa, procesy, komunikace s občany a další dovednosti potřebné pro úspěšnou správu veřejných záležitostí.
Postup, který aplikujeme:
- Identifikace cílů úřadu. Je nutné přesně definovat, jaké dovednosti, znalosti a kompetence jsou potřebné pro správné fungování v jednotlivých odborech a odděleních. Jaké kompetence budou v blízké době třeba pro měnící se pracovní prostředí.
- Dalším krokem je sběr dat o stávajících znalostech a dovednostech zaměstnanců. Využíváme různé metody, jako jsou např. anonymní dotazníky, rozhovory s jednotlivými zaměstnanci, analýzy výsledků dosavadní práce, development centrum, testy nebo hodnocení výkonnosti. Tento proces nám pomůže identifikovat oblasti, ve kterých zaměstnanci potřebují posílit své schopnosti.
- Důležité je také sledovat aktuální trendy a změny. Při tvorbě strategií pro obce a města detailně analyzujeme vnější prostředí na národní i evropské úrovni. Identifikujeme dovednosti, které bude třeba získat. Tyto poznatky aplikujeme při stanovení základního kompetenčního rámce.
- Získaná data je třeba analyzovat a vyhodnotit. Identifikujeme klíčové oblasti, v nichž je zapotřebí vzdělávání a rozvoj. Prioritizujeme tyto potřeby na základě důležitosti a naléhavosti. Zároveň analyzujeme dostupné zdroje a rozpočet určený na vzdělávání zaměstnanců.
- Na základě výsledků analýzy můžeme plánovat a realizovat školení. Kurzy, které jsou poptávány více zaměstnanci a jsou nezbytné pro naplnění zákona o úřednících, tzv. akreditované kurzy, je vhodné uspořádat fyzicky na úřadě, tzv. in house. Nejhorší řešení je nakupování prefabrikovaných e-learningových kurzů, jejichž účelem je pouze se „proklikat“ k získání certifikátu.
- Kurzy, které nejsou zaměstnancům společné, objednáváme jako otevřená školení a zaměstnanci jezdí do Prahy, Brna, Ostravy či dalších měst. Výhodou otevřených školení je možnost odjet ze stereotypu kanceláře, setkat se s lidmi na zrcadlových pozicích z ostatních úřadů, sdílet zkušenosti a dobrou praxi.
Je důležité nezapomínat na pravidelná hodnocení účinnosti školení. Sledujeme, zda zaměstnanci získávají požadované dovednosti a zda jsou tyto znalosti aplikovány v jejich práci. Pravidelná zpětná vazba od zaměstnanců pomáhá identifikovat další vzdělávací potřeby a zlepšit proces plánování.
Lucie Kratochvílová
Mohlo by vás zajímat
Stalo se jakýmsi plánovacím předsudkem, že všechny cíle strategických dokumentů musí být tzv. SMART. I když to se to při teoretické disputaci zdá jednoznačné, ostatně přeci je jasné, že abychom cílů dosáhli, musíme jen stanovit v takové podobě, aby dosažitelné, praktická aplikace tak jednoznačná není.
9. 1. 2024 Politika, koncepce, strategie, plán – kdy a jak použít správný typ?Při poslední aktualizaci našeho šetření, které se věnuje využití strategického plánování ve městech v ČR (206 ORP), jsme pro rok 2022 navýšili průměrný počet dokumentů strategického významu na 11,4 ze stavu 10,6 v roce 2019. Našim obcím přibývají zejména adaptační strategie a energetické koncepce.
29. 1. 2023 Jak to vidíme v PinCity: Co je to vlastně participace?Na trhu chyběl jednoduchý a komplexní nástroj pro snadnou komunikaci a plánování strategie.
31. 8. 2020 Klíč k úspěšné strategii je v propojování různých profesí a odklonu od byrokratického přístupu tvorbyStrategie je základním výchozím dokumentem města. Její význam je obrovský, ale jen v případě, že se dělá správně. Dnes má každé město několik strategických dokumentů, které jsou však většinou jen "mrtvé" dokumenty, vzájemně se vylučující a poplatné době.
6. 11. 2020