Akreditované vzdělávání úředníků v praxi
Vzdělávání úředníků ve veřejné správě je klíčovou součástí modernizace a digitalizace veřejné správy. S rozvojem informačních technologií se na úřadech v České republice stále častěji uplatňuje e-learning jako forma vzdělávání, která je rychlá, flexibilní a může ušetřit rozpočet úřadu.
Nicméně podle našeho průzkumu slouží e-learning pouze k formálnímu naplňování akreditovaného vzdělávání, neplní podmínky moderních a trendy přístupů ke vzdělávání a výsledky školení jsou často nedostatečné.
E-learning může být přitažlivý
Příběh úřednice nabízející čokoládu kolegovi z oddělení IT, který za ni a za ostatní kolegy na úřadě hromadně udělá testy v e-learningu, jež mají úředníci povinné dle zákona o úřednících, není výjimkou. Kolega z IT vygeneruje hotové certifikáty, pošle jim je e-mailem, aniž by se oni sami kdy do e-learningu přihlásili, prošli kurzem a splnili závěrečný test. Postupně se mu hromadí vína, čokolády a drobné dárkové předměty téměř od všech osob na úřadě. Hlavní cíl byl ale splněn! Všichni mají certifikát i akreditaci, všichni mají tzv. čárku, že se školí, rozpočet města utrpěl minimální ztráty. Takto v praxi funguje e-learningové vzdělávání na nejednom úřadě v Česku.
E-learning může být přitažlivý svou snadnou dostupností a možností se vzdělávat vlastním tempem. Základní problém českého e-learningu akreditovaného pro úředníky však spočívá v tom, že tato forma vzdělávání se často soustředí pouze na formální aspekty učení, jako jsou testy, zkoušky a zpoplatněné generování certifikátů, a nevěnuje se dostatečně praktickému učení a rozvoji tolik potřebných dovedností a znalostí, které jsou v oblasti veřejné správy zásadní. Úředníci potřebují efektivní vzdělávací metody, které budou zohledňovat nejen teoretické znalosti, ale také praktické zkušenosti, sdílení znalostí a návody na řešení konkrétních situací. Tento nedostatek interakce a spolupráce může vést k tomu, že úředníci nebudou schopni efektivně používat své nové znalosti a dovednosti v praxi, úřad bude stagnovat, znalostní nůžky se budou rozevírat a úroveň našich úředníků bude rapidně klesat.
Lepší interakce
Podle našeho průzkumu jsou úředníci více spokojeni s tradičními formami vzdělávání, jako jsou prezenční kurzy, workshopy a výjezdní semináře, protože umožňují lepší interakci a spolupráci s ostatními účastníky a lektory. Tyto formy vzdělávání jim umožňují diskutovat a sdílet, což vede k lepšímu porozumění a využití nových znalostí a dovedností.
Nejlepší řešení pro realizaci vzdělávání úředníků:
- Zajistit si aktuální analýzu vzdělávacích potřeb u svých zaměstnanců.
- Na základě analýzy definovat společné vzdělávací programy, které uspořádáme tzv. in house.
- Individuální vzdělávání řešit prostřednictvím otevřených kurzů.
- Moderní e-learning využívat pouze jako doplněk k prezenčnímu vzdělávání či výjimečně a poměrově k prezenčním kurzům.
- Aktivně řešit manažerskou akademii u vedoucích zaměstnanců.
- Mít vytvořenu personální strategii svého úřadu včetně aktuálního akčního plánu a nastavených indikátorů.
- Zrealizovat assessment centrum, development centrum a sestavit kompetenční model každého úředníka i vedoucího.
- Na základě kompetenčního modelu pak společně definovat soubor vzdělávání pro osobní rozvoj.
Každý tento krok Vám podrobně představíme v následujících článcích AQE academy. Ukážeme Vám, jak správně udělat analýzu, jak vybrat relevantní kurzy, jak si vést evidenci vzdělávání, jak pracovat se systémem nástupnictví na úřadě a jak správně rozvíjet vedoucí a manažery úřadu.
Lucie Kratochvílová
Mohlo by vás zajímat
Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje je od listopadu aktivní i na Facebooku. Změna souvisí s celkovým posilováním komunikace organizace směrem k veřejnosti.
19. 10. 2020 Strategie je hlavní odpovědnost lídraStrategii považuji za hlavní odpovědnost top vedení. Strategie určuje cestu, jak dosáhnout Vize, definovaných cílů. Odlišuje úspěšné od neúspěšných, vítěze a poražené. Proto ze svého principu není možné strategické plánování přenést na niší úroveň řízení nebo zcela delegovat na externí subjekt.
31. 12. 2020 Proč je nezbytné dělat věci jinak: Adaptace na měnící se podmínkyV posledních letech jsme svědky rychlých a nepředvídatelných změn, které zasahují všechna odvětví lidského života, od ekonomiky, přes změnu klimatu, až po technologie. Tyto změny často přicházejí nečekaně a svou rychlostí a intenzitou vyžadují přizpůsobení se novým podmínkám.
24. 9. 2024 Využitelnost DAT ve veřejné správěPoslední roky se zabýváme společně se startupem Obce v datech využitelností dat pro rozhodovací procesy. Dlouhodobě usilujeme o to, aby zejména strategické rozhodování bylo opřeno o relevantní a aktuální data.
13. 7. 2020