Produktivita on-line porad

20. 3. 2021

Mám rád osobní setkávání. Nelituji času, který trávím na cestách, osobní vztah se zákazníkem, možnost se vidět, společně řešit výzvy, diskutovat, vnímat energii druhého, je pro práci poradce klíčové.

Přestože zde nástroje na on-line setkávání jsou již dlouho, až pandemie COVID-19 způsobila jejich robustní nasazení. Teams, Meet, Zoom, Whereby, apod. se staly synonymem současné doby. Mimo nesporných výhod řízení vzdálených týmů však v mém pojetí pokulhává zejména argument efektivity.

On-line nástroje způsobily nadužívání potřeby společné diskuze a výměny informací. Tam, kde se dříve stačilo potkat jedenkrát, dnes se vede řada on-line debat. Tam, kde se dříve stačilo potkat ve skupině 3-5 lidí, dnes se on-line setkává mnoho desítek osob, které se do faktické diskuze ani nijak nezapojují. S vypnutým mikrofonem i kamerou debatu hlavních účastníků poslouchají. Kam se poděl argument efektivity a úspory času?

Za poslední měsíc jsem vedl přes 70 on-line setkání. Místo faktické práce, která by trvala jednotky dní, se dnes desítky hodin mluví a poslouchá. Jen představit všechny účastníky trvá v lepším případě půl hodiny. A co teprve, když se každý má k tématu vyjádřit? 

Doporučení, které proto dnes formulujeme před každým on-line setkání jsou následující:

  • jasně si stanovit účel, proč se vidíme
  • jasně si stanovit cíl, čeho chceme dosáhnout
  • účastníky omezovat na nejmenší nutný počet 
  • dělat více kratších, obsahově vymezených setkání
  • nahrávat diskuzi a tuto ukládat pro další poslech zájemcům

Práce v on-line prostředí je psychicky náročná. Výzkumy prokazují u různých činností produktivitu „remote“ práce o 30-40% nižší, než při běžném způsobu. Virtuální společná práce by měla být doplňkem, nikoli nosnou části spolupráce lidí.

Jan Havránek




Články

Mohlo by vás zajímat

Zobrazit všechny články