Hazardní hry z pohledu změn v konsolidačním balíčku

5. 6. 2023

Vláda seznámila veřejnost s konsolidačním balíčkem na tiskové konferenci 11. května 2023. Dokument odráží politickou realitu kompromisu pěti koaličních stran. Je bohužel vytvořen bez jakékoliv koncepce a šit „horkou jehlou“.

To se zejména projevuje v tom, že v prvé řadě chybí detailní vyčíslení dopadů nejen na veřejné rozpočty, ale také na podnikatelský sektor a na občany, zejména na nízkopříjmové a jinak zranitelné skupiny (např. mladé rodiny s dětmi, samoživitele a samoživitelky nebo důchodce). Předložená navrhovaná opatření ke konsolidaci veřejných rozpočtů postrádají logické návaznosti, jsou jakýsi pelmel vzájemně nesouvisejících legislativních změn, kdy u mnohých nelze ani identifikovat, budou-li mít na veřejné rozpočty vliv ve zvýšení příjmů nebo snížení výdajů.

Navrhovaná změna zákona o dani z hazardních her

Navrhované úpravy v sobě zahrnují dvě základní změny. První se týká změny sazeb daní, druhá s dopadem na územní rozpočty tím, že dojde k přerozdělování dle algoritmů rozpočtového určení daní.

V současnosti je sazba daně z hazardních her a loterií 35 %, ostatní hazardní hry jsou daněny 23 %. Návrh konsolidačního balíčku zvyšuje sazbu 23 % aktuálně uplatňovanou u „živých her“, binga, totalizátorových her, kurzových sázek a turnajů malého rozsahu na 30 %. Výši sazby 35 % (v současnosti uplatňovanou u loterií a technických her) nemění.

Současně ale konsolidační balíček mění přerozdělení této daně tak, že z online hazardních her připadne celých 100 % státnímu rozpočtu, výnos z land-based hazardních her bude rozdělen na 65 % pro obce a na 35 % pro státní rozpočet, přičemž obce:

  • v současnosti získávají výši výnosu daně z hazardních her v závislosti na počtu povolených herních pozic technické hry na jejich území,
  • nově se stanoví obdobně jako procento, kterým se obce podílejí na procentní části celostátního hrubého výnosu daně z příjmů právnických osob podle zákona o rozpočtovém určení daní.

Z návrhu plyne, že předkladatel nezohlednil negativní dopady spojené s provozováním hazardních her, a dal se cestou „zrovnoprávnění“ všech obcí. To je zcela v rozporu s politickou deklaratorní snahou vyrovnávat rozdíly mezi regiony, tedy podporu/finance směřovat tam, kde je kvalita života nižší.

Hazardní hry přinášejí bez diskuze řadu negativních sociálních dopadů. Proto většina měst přistoupila k jejich úplnému zákazu na svém území. Důvodem, proč některá města hazard na svém území dnes tolerují, je právě daňový výnos. Ten slouží pro kompenzaci negativních dopadů a často je významných příjmem města, ze kterého jsou hrazeny i další aktivity (podpora sportu, kultury, sociální práce apod.).

Dá se konstatovat, že předkladatel zcela rezignoval na promítnutí negativních dopadů z online hazardu na hospodaření obcí, ale ke všemu „zrovnoprávnil“ všechny obce v oblasti land-base hazardních her, přičemž všechny negativní dopady nesou pouze obce, kde je tato činnost povolena.

Lze vyslovit přání, že konečná verze návrhu odstraní zmíněné „rovnostářství“.

Jan Obrovský 




Články

Mohlo by vás zajímat

Index kvality života 2020: Nejvyšší kvalita života opět v Říčanech. Obcím pomáhá více pracovních míst a přistěhování mladých

Říčany ve středních Čechách se staly potřetí za sebou místem s nejvyšší kvalitou života v Česku. Nejvíce si v meziročním srovnání polepšil Holešov ve Zlínském kraji. Poskočil o 64 míst na 57. místo.

27. 10. 2020
Význam a hloubka analýz při strategickém plánování

V mnoha předchozích článcích na téma strategického plánování jsem vysvětloval důležitost leadershipu jako hlavního hybatele změny. Zejména při strategickém plánování je leadership zcela zásadní faktor, který jednoznačně definuje, jak bude celý postup tvorby strategie vypadat. Přestože jsou analýzy důležité, neměly by stát za rozhodnutím, čeho vlastně chceme dosáhnout.

26. 6. 2023
Integrovaný přístup k tvorbě projektového zásobníku města

Pro uvažování, jak pracovat se zásobníkem projektů města je vhodné si nejdřív odpovědět na otázku, kolik vlastně město tzv. "zásobníků projektů" má. Zjednodušená logika by předpokládala, že každé město (organizace) má zásobník projektů jeden. Nicméně z naší analýzy systému strategického řízení vyplynulo, že typické město má zásobníků projektů (záměrů) několik. A často velmi odlišných. Bez věcné i informační provazby. Mnohdy ani vedoucí představitelé samospráv nemají informace, co jejich město fakticky plánuje.

13. 2. 2021
Dopadová studie Dolní Lutyně

Českou ekonomiku čeká dlouhé období změn. Setrvale nízká nezaměstnanost, do jejíž úrovně výrazněji nezasáhla ani koronavirem způsobená ekonomická krize, svědčí o tom, že se dosavadní hospodářský model vyčerpal. V dnešní době stojíme na prahu další fáze transformace průmyslu, která nás vede do éry, kde se prolínají hranice mezi fyzickým a digitálním světem.

24. 9. 2024
Zobrazit všechny články